François Piette

31 JUL 2008

Bevestiging van een succes !

Sedert zijn lancering heeft de Sportage heel wat SUV-liefhebbers weten te verleiden. Samen met de Hyundai Tucson is de Sportage één van de populairste modellen. De reden hiervoor? Een scherpe prijs, een aantrekkelijke, zij het klassieke lijn en behoorlijke prestaties. In deze test nemen we de vierwielaangedreven versie even onder de loep, die de voorwielaandrijver komt versterken.

Discreet

De Sportage is een bekend gezicht. Zijn elegante verschijning oogt eerder klassiek en daardoor glijdt hij een beetje onopvalend door ons landschap. Zij die een SUV willen kopen om, goedkoop, op te vallen, zullen hier hun gading niet vinden. Hij komt eerder discreet voor de dag en trekt zeker geen belangstellende blikken naar zich toe. En eigenlijk is dat maar goed ook, SUV’s liggen sowieso al onder vuur. En met zijn compacte afmetingen (4,35 m lang) geraak je hem zelfs in de stad goed kwijt.

Een motor die er mag zijn

Onder de kap vinden we geen dikke V8, maar wel een “simpele” 2 liter diesel van 140 pk en 305 Nm koppel. Met zijn common rail en zijn turbo met variabele geometrie is hij “state of the art”. Aan zijn krukas wordt een manuele 6-bak gekoppeld, maar in tegenstelling met de tweewielaandrijver kan je deze versie niet met een automaat verkrijgen.

Tijdens het gebruik laat de motor graag zijn kwaliteiten zien. Hij mocht daarbij wel wat stiller zijn, maar al bij al valt het toch nog mee en kennen we bepaalde TDI’s die zich heel wat duidelijker laten horen. Maar de grootste kwaliteit van de motor is ontegensprekelijk de wijze waarop hij zijn vermogen ontwikkelt. Het lijkt alsof de motor een grotere inhoud heeft en voor een wagen van 1,6 ton zijn de hernemingen verbazend goed. De top bedraagt 177 km/u en de sprint van 0 tot 100 duurt slechts 12 seconden. De versnellingsbak is goed gespreid, maar zeker niet de aangenaamste in gebruik.

Ondanks de vierwielaandrijving en de behoorlijke prestaties bleef het verbruik toch tot 7,3 liter beperkt. Wat bewijst dat de motor goed geconcipieerd werd. Op het vlak van de ecologie laat Kia weten dat er per kilometer 187 gr CO2 in de atmosfeer worden gestoten.

Wegligging

Wat motriciteit betreft kent de Sportage geen problemen. Op gladde ondergrond gaat hij er dankzij de vierwielaandrijving vlotjes vandoor. Maar je mag toch geen weggedrag als dat van een berline verwachten. Door zijn hogere zwaartepunt gaat hij in de bochten namelijk wat hangen en dus kan je een sportieve rijstijl maar best vergeten. De Hankooks die onze testwagen schoeiden, komen trouwens toch nog wat tekort tegenover de Europese concurrentie. De demping krijgt het op oneffen wegen vrij hard te verduren, wat maakt dat de rijprecisie dan wat achteruit gaat. Bij alle-terrein gebruik merk je gauw de limieten en we besloten dan ook snel dat echt zwaar 4X4-terrein, beter voor de specialisten wordt voorbehouden.

Comfort

De ophanging is eerder droog, maar de comfortabele zetels maken veel goed. De rijpositie is een beetje “bestelwagen”-achtig en zou met een in de diepte regelbaar stuur een stuk aangenamer zijn.

De afwerkingskwaliteit is vrij goed, hoewel we hier en daar enkele voorbijgestreefde onderdelen vinden, zoals het klokje en de cijfers op de instrumenten. Ons testexemplaar was van half leder – half stoffen stoelen voorzien die erg aangenaam aanvoelden en lekker zaten. Ergonomisch gezien betreuren we dat de goed uitziende centrale armsteun te ver naar achter is geplaatst en dus onbruikbaar wordt.

De kofferruimte is erg regelmatig van vorm en de achterruit kan onafhankelijk van de achterklep geopend worden.



Prijzen en uitrusting

Voor 26.390 € mag je de Kia Sportage 2.0 CRDi 16v VGT Bleuwave (oef) een goede zaak noemen. Automatische airco, getinte ruiten, cruise control, ESP, 7 jaar of 150.000 km garantie, Bleutooth en automatische lichten behoren tot de standaarduitrusting. Voor 1500 € extra krijg je er nog leder en verwarmde stoelen bovenop. Voor 1099 € wordt er een GPS geïnstalleerd die heel Europa dekt en wordt de radio met MP3-lezer versterkt.

Conclusie

De Sportage roept geen Wow-gevoel op. Maar door zijn scherpe prijs en verzorgde verschijning loopt hij toch in de kijker, zonder een opvallende verschijning te zijn. Op de gewone weg voelt hij zich nog het beste thuis, terwijl hij op onverharde paadjes toch vrij snel zijn limieten kent. Hij heeft geen echte fouten, maar ook geen echte uitschieters en is eerder een homogene en coherente wagen. Met een erg goede motor.

Advertentie
Advertentie
Advertentie