Met de plug-inhybride XCeed en Ceed Sportswagon zet Kia zijn elektrificatiestrategie voort. De nieuwe modellen worden alleen voor de Europese markt gebouwd en worden vanaf 2020 gecommercialiseerd.
In tegenstelling tot plug-inhybrides van sommige concurrenten hebben de Kia’s geen grote batterij, maar een van 8,9 kWh. De nieuwe plug-inhybride Mercedes A en B hebben bijvoorbeeld een batterij van 15,6 kWh. Kia spreekt van een elektrisch rijbereik van “bijna 60 kilometer” volgens de oude NEDC-norm.
De batterij is wel perfect geïntegreerd naast de 37 liter grote brandstoftank onder de achterbank. Als plug-inhybride heeft de Ceed SW een koffervolume van 437 tot 1.506 liter, tegenover 291 tot 1.243 liter voor de XCeed.
De nieuwe aandrijflijn combineert een elektromotor van 44,5 kW (60,5 pk) met een 1.6 GDi-motor (benzine met directe injectie). Het totale vermogen bedraagt 141 pk en 265 Nm. Daardoor sprinten de Ceed SW en XCeed naar 100 km/u in 10,8 en 11 seconden.
Kia’s garantie van zeven jaar en 150.000 kilometer die standaard op beide modellen geboden wordt, is ook van toepassing op de batterij.