201909021140091080x608blog4-3cdpackshot.jpg

Met de plug-inhybride XCeed en Ceed Sportswagon zet Kia zijn elektrificatiestrategie voort. De nieuwe modellen worden alleen voor de Europese markt gebouwd en worden vanaf 2020 gecommercialiseerd.

201909021140131080x608blog4-3cdcuv2.jpg
201909021140041080x608blog4-3cdcuv1.jpg

In tegenstelling tot plug-inhybrides van sommige concurrenten hebben de Kia’s geen grote batterij, maar een van 8,9 kWh. De nieuwe plug-inhybride Mercedes A en B hebben bijvoorbeeld een batterij van 15,6 kWh. Kia spreekt van een elektrisch rijbereik van “bijna 60 kilometer” volgens de oude NEDC-norm.

201909021140261080x608blog4-3cdsw2.jpg
201909021140121080x608blog4-3cdsw1.jpg

De batterij is wel perfect geïntegreerd naast de 37 liter grote brandstoftank onder de achterbank. Als plug-inhybride heeft de Ceed SW een koffervolume van 437 tot 1.506 liter, tegenover 291 tot 1.243 liter voor de XCeed.

201909021140251080x810blog16-9cdsw4.jpg

De nieuwe aandrijflijn combineert een elektromotor van 44,5 kW (60,5 pk) met een 1.6 GDi-motor (benzine met directe injectie). Het totale vermogen bedraagt 141 pk en 265 Nm. Daardoor sprinten de Ceed SW en XCeed naar 100 km/u in 10,8 en 11 seconden.

201909021140211080x810blog16-9cdcuv3.jpg

Kia’s garantie van zeven jaar en 150.000 kilometer die standaard op beide modellen geboden wordt, is ook van toepassing op de batterij.