Europa
Na de Cee’d is de Venga de tweede Kia die volledig in Europa werd ontworpen. De Zuid-Koreanen willen zo goed mogelijk inspelen op de eisen van de klanten op het oude continent. En dat zie je. Zijn gezicht doet denken aan het ‘Kinetic Design’ van Ford, met dynamische en goed geproportioneerde vormen. Een meesterwerk is het nu ook weer niet, maar wel een leuke auto. Hij meet 4,07 meter en plaatst zich daarmee tussen de Citroën C3 Picasso, Renault Grand Modus, Nissan Note, Opel Meriva, enzovoort.
Cijfers
Met zijn koffer met dubbele bodem biedt de Venga 440 of 570 liter bagageruimte. Een uitstekend resultaat. Met de achterbank neergeklapt, klimt het volume zelfs tot 1253 liter. Qua functionaliteit zit de Venga in de middenmoot. Zo kunnen de achterzetels naar voor en naar achter schuiven en is de rugleuning verstelbaar. Met de achterbank plat en de koffervloer in zijn hoogste positie, ontstaat een bijna vlakke laadvloer. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld Renault, vind je in de bodem geen bijkomende bergvakken.
Motoren
De Venga is verkrijgbaar met een 1.4 en 1.6 benzinemotor met respectievelijk 90 en 125 pk. Wie liever met een diesel rijdt, heeft de keuze tussen de 1.4 CRDi van 75 of 90 pk en de 1.6 CRDi van 115 pk. Het beste compromis is de 1.4 CRDi van 90 pk. In de lage toeren komt hij misschien wat koppel tekort maar eens je de juiste toerentalzone bereikt, reageert hij erg vlot. Dankzij de zes versnellingen kun je het koppel goed benutten. Standaard wordt de Venga trouwens met het ISG (start/stop) en een schakelindicator uitgerust. Jammer genoeg blijft de CO2-uitstoot net 2 g/km boven de grens die recht geeft op een overheidskorting.
Sober of flashy
Het interieur oogt niet echt vrolijk. De afwerking is goed, ook al is de kunststof van de boordplank erg hard. Omdat zwart nu eenmaal zwart blijft, plaatste Kia hier en daar enkele inlegstukjes uit geborsteld aluminium. Wil je het flashy, dan is er ook een originele geel-groene fluo-uitvoering. Smaken verschillen nu eenmaal.
iPod, USB, auxilary-aansluiting,…
Zowat alle audio-aansluitingen zijn voorzien, zelfs Bluetooth en stemherkenning staan op het programma. Bovendien kun je de Venga uitrusten met een automatische airco, een panoramisch dak, een achteruitrijcamera met schermpje in de binnenspiegel en een snelheidsregelaar.
Belangrijker is de erg goede rijpositie, al willen grote bestuurders misschien wat meer plaats voor de benen onder het stuur. Vijf volwassenen vinden ruim plaats, op voorwaarde dat de achterbank helemaal naar achteren geschoven is. De geluiddemping is goed en de Venga rijdt behoorlijk comfortabel.
Rijden
De Venga heeft een prettig rijgedrag. Het onderstel reageert levendig maar precies. Kleine kronkelwegen verorbert hij met plezier. Voor de sportieve bestuurders onder ons is de stuurinrichting een tikkeltje te licht, maar dat zal Jan Modaal worst wezen.
Sterk argument
Met een garantie van zeven jaar of 150.000 km houdt Kia nog een zeer sterk argument achter de hand. Bovendien is de prijskwaliteitsverhouding erg goed. Voeg daar nog een dynamisch weggedrag en uitgebreide uitrusting aan toe en de nochtans sterke concurrentie krijgt er een te duchten rivaal bij.