Suzuki heeft namelijk een interessant motorblok in de rekken, de 1.4 Boosterjet turbobenzine. Die wordt onder meer in de Vitara gebruikt, en doet het daar uitstekend, zoals we tijdens onze test konden ondervinden. De Japanners zullen dat blok ongetwijfeld in een iets opgewaardeerde versie onder de motorkap van de volgende Swift Sport stoppen.

Die zal deze pocket-hot hatch een stuk sneller en pittiger maken, maar op de Vroom-redactie worden we toch een beetje nostalgisch. De huidige Swift Sport wordt immers aangedreven door een atmosferische viercilinder, net als zijn speelse voorganger. En hoewel hij daarmee niet de snelste van de bende is, geeft hij heel wat voldoening.

In de hoogtoerige Swift moet je namelijk nog echt werken om de volle 136 pk aan te spreken, en dankzij het lichte gewicht (net iets meer dan een ton) is ook het rijgedrag bijzonder geslaagd. Daardoor denk je natuurlijk ongetwijfeld terug aan de klassieke hot hatches van weleer, genre Peugeot 205 GTI en de eerste Volkswagen Golf GTI.

Hoewel de Peugeot en Volkswagen natuurlijk een onsterfelijkere reputatie genieten, kan de Swift Sport ook meer dan zomaar een voetnoot in de geschiedenisboeken van de hot hatch worden. Hij is namelijk de laatste hot hatch op de markt die nog volgens het klassieke recept zonder turbo werkt. Maar als je moet opboksen tegen veel snellere concurrenten zoals de Ford Fiesta ST, Renault Clio RS en Peugeot 208 GTI, dan begrijpen we de overstap naar een turbobenzine volledig.