Tegenstanders van elektrische auto’s verwijzen vaak naar de recycleerbaarheid van hun batterijen om twijfel te zaaien over hun ecologische merites in vergelijking met klassieke modellen met een verbrandingsmotor. Maar eigenlijk is dat argument nog maar nauwelijks wetenschappelijk onderzocht. De NGO Transport & Environment (T&E), die studies uitvoert naar de milieu-impact van diverse transportvormen en aandrijflijnen, heeft die taak nu op zich genomen. Wat blijkt? Na recyclage gaat van de batterij van een gemiddelde EV (aan het einde van zijn levenscyclus) gaat zo’n 30 kilo grondstoffen verloren. Een peulenschil op het totaalgewicht van zo’n accu, die rond de 500 kilo kan wegen. Een auto met een verbrandingsmotor verbrandt tijdens zijn levenscyclus echter zo’n 17.000 liter olie. Volgens T&E betekent dit dat het verbruik van grondstoffen door een fossiele wagen op die manier een 300 keer zwaardere milieu-impact heeft dan de productie en recyclage van een batterij voor een EV.

Dubbele standaard

Lucien Mathieu, die de studie voor T&E heeft geschreven, windt zich op over wat hij een “dubbele standaard” noemt: vaak worden elektrische voertuigen met de vinger gewezen om de milieu-impact van het ontginnen van lithium, kobalt en nikkel voor de productie van hun batterijen. Maar volgens Mathieu hebben critici vaak een blinde vlek in hun discours over het winnen van aardolie. “Op het vlak van grondstoffen is er geen twijfel mogelijk. […] De gemiddelde auto met verbrandingsmotor verbrandt tijdens zijn leven het equivalent van een stapel olievaten zo hoog als een gebouw van 25 verdiepingen. Na de recyclage van de materialen in een batterij [nvdr: van een elektrische wagen) gaat zo’n 30 kilo metaal verloren, ruwweg ter grootte van een voetbal”. Bovendien, zo meent T&E, zal tegen 2035 een vijfde van alle lithium en nikkel in alle nieuwe batterijen uit recyclage komen. Voor kobalt zou het zelfs om 65 procent gaan. Dat komt enerzijds omdat de recyclage- en productietechnieken verbeteren en anderzijds omdat die grondstoffen steeds minder nodig zullen zijn in de batterijen van de toekomst.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: