Terwijl Koenigsegg jarenlang hyperexclusieve bolides bouwde met duizelingwekkende prestaties, wil het de komende jaren groeien en meer toegankelijke auto’s aanbieden. Verwacht echter niet dat je binnenkort een Koenigsegg op elke straathoek zal zien, want het eerste product van die uitbreidingsstrategie is de Gemera, een 1.700 pk sterke vierzitter.
Fabriek met circuit
Om die Gemera te assembleren, bouwt Koenigsegg nu een nieuwe fabriek met een oppervlakte van meer dan 30.000 m², bovenop de 11.000 m² grote site die het merk vorig jaar al in gebruik nam. De nieuwe site omvat naast een hypermoderne productiehal ook extra opslagruimte, een preproductiewerkplaats en faciliteiten om klanten te ontvangen. Dat laatste slaat op een ‘experience center’ waar klanten op een groot scherm hun auto kunnen samenstellen en in het kleinste detail bekijken, maar ook een nieuw circuit. Dat wordt gebruikt voor ontwikkelingswerk, misschien wel van een nieuwe volledig elektrische bolide, maar ook om auto’s voor aflevering te testen.
De nieuwe fabriek, met zonnepanelen op het dak en een ‘accordeon-structuur’ om zo veel mogelijk licht binnen te laten, komt naast de bestaande gebouwen op Valhall Park in het Zweedse Ängelholm. Dat is de vroegere thuishaven van de straaljagers van de Zweedse luchtmacht, waarvan Koenigsegg ook de vier hangers in gebruik nam voor de productie van zijn huidige gamma. Er zijn slechtere referenties.
Campusmodel
Koenigsegg maakt van de gelegenheid gebruik om zijn hele operatie te stroomlijnen en ook zijn personeel in de watten te leggen. Het volledige proces van ontwerp over ontwikkeling en onderzoek tot de bouw en de aflevering gebeurt op één plek. De autobouwer gaat tegen eind 2023 op zoek naar 100 bijkomende ingenieurs en 150 arbeiders voor een totaal van 800 personeelsleden op de site. Die zullen werken in CO2-neutrale gebouwen, maar ook toegang hebben tot tuinen, buitenterrassen voor de lunch en zelfs een outdoor fitness. Nu nog een Koenigsegg als bedrijfswagen en het wordt heel aanlokkelijk om te verhuizen…