20200304082405koeningsegggemera.jpg

Koenigsegg doorbreekt de gebruikelijke codes met zijn Gemera. Dat begint al bij de technische kenmerken, want zijn enorme vermogen van 1.700 pk komt uit een hybride groep die een 600 pk sterke tweeliter met… drie cilinders (en zonder nokkenas, vandaar de naam Freevalve) combineert met drie elektromotoren (twee voor de achterwielen en een op de krukas).

20200304082406koeningsegggemera.jpg

Andere planeet

Nog verbluffender dan het vermogen is het koppel: 3.500 o/m. Zoals we van Koenigsegg gewoon zijn, zijn de prestatiecijfers buitenaards: 0 naar 100 km/u in 1,9 seconden en naar 400 km/u in minder dan 20 seconden. Dergelijke cijfers lijken de wetten van de fysica te tarten… of gewoon de realiteit te vervormen.

20200304082407koeningsegggemera.jpg

Groene megasportwagen

Toch legt de Zweedse autobouwer vooral de nadruk op de CO2-balans van zijn supercar, want de motor kan op CO2-neutrale brandstof werken. Bovendien kan hij dankzij een batterij van 800 volt zo’n 50 kilometer lang puur elektrisch rijden. Alleen is de topsnelheid dan wel begrensd op een schamele… 340 km/u.

20200304082439koeningsegggemera.jpg

Echte gezinswagen

Zijn monocoquestructuur in koolstofvezel beschermt alle luxe en overdaad die je van een auto van dit niveau mag verwachten: vleugeldeuren, Isofix-bevestigingspunten voor de stoelen van je engeltjes, intelligente airbags, een inductieve smartphonelader, bekerhouders met koeling of verwarming en een koffer “met voldoende ruimte voor de bagage van 4 volwassenen”.

20200304082456koeningsegggemera.jpg

Beperkte reeks

Er zullen echter maar 300 exemplaren van worden gemaakt, met een prijskaartje dat al even buitenissig is als de techniek van het monster: 1,7 miljoen euro. Voor belastingen, uiteraard…