De techniek is vrij complex. We zien de traditionele V8 van het merk met droog carter en dubbele turbo, maar in een licht opgevoerde variant tegenover de Agera RS, met een vermogen van 1.100 pk. Dan wordt het wat ingewikkelder. De versnellingsbak werd overboord gegooid (jawel) en vervangen door drie elektromotoren die het totale maximumvermogen verhogen tot 1.500 pk en het koppel tot 2.000 Nm. Indrukwekkend, vooral omdat alleen de achterwielen aangedreven worden.

In 20 seconden naar 400 km/u

De prestaties zijn van een andere wereld. Geen klassiek sprintnummertje dus voor deze Zweed want in minder dan twintig seconden haalt hij … 400 km/u! Dat is twee keer zo snel als een Bugatti Veyron. De hernemingen zijn verbluffend: van 150 tot 250 km/u in 3,2 seconden.

Voorbij de cijfers

Ondanks die extreme prestaties is de Regera comfortabeler en minder bruut dan de Agera RS, zijn kleine broer. De isolatie verbeterde en het multimediasysteem heeft een internetverbinding. Er zijn ook herlaadbare batterijen die zorgen voor een 100 procent elektrische autonomie van 50 km (met toch nog 700 pk vermogen).

En dan is het nog het spectaculaire, ‘gerobotiseerde’ koetswerk. Koenigsegg bedoelt hiermee dat het mogelijk is om allerhande onderdelen (deuren, motorkap, koffer) te openen of sluiten met de sleutel of met je smartphone. Het lijkt wel Transformers