Tegen het midden van de jaren '70 had Porsche niet veel vertrouwen meer in zijn iconische 911. De architectuur met de motor achterin begon verouderd te worden en het merk wilde een nieuwe weg inslaan: die van de sportwagens met de motor voorin en de aandrijving op de achterwielen. Het eerste model met deze nieuwe architectuur was de 924, die in 1976 op de markt werd gebracht. Het model was een succes, maar zijn Audi-motor van origine miste wat panache in de ogen van de Porschisten.
De racerij als doel
Om het model overtuigender te maken in de ogen van de puristen, kwam Porsche met een Turbo-versie en beloofde het een entree in de racerij, in de GT3-klasse. Het enige struikelblok was dat het merk 400 exemplaren moest produceren om zijn competitiewagen te homologeren. Porsche begon aan het einde van de seventies aan dit avontuur met een uitgeklopte carrosserie, een grotendeels herwerkte motor en een fijngeslepen ophanging.
Een raket!
Met deze herzieningen leverde de 924 Carrera GT 210 pk, beloofde hij een topsnelheid van 240 km/u en haalde hij de kaap van 100 km/u in minder dan 7 seconden. Met zulke sprinttijden was de 'kleine' 924 Carrera GT zelfs sneller dan de atmosferische 911 SC van die tijd!
Carrera GTS
Is 210 pk toch nog een beetje te braafjes? Dan kan je kiezen voor de Carrera GTS, die bijna 60 kilo lichter werd gemaakt en die het vermogen doet stijgen tot 245 pk of zelfs 280 pk als de eerste eigenaar koos voor het 'Clubsport'-pakket. Dit is een echt collector's item, want de 924 Carrera GTS werd in een oplage van amper een vijftigtal exemplaren gebouwd!
En vandaag?
De 924 Carrera GT was al een verzamelaarsobject sinds hij de fabriek verliet, met een productie van amper 406 exemplaren. Toch heeft zijn prijs bijlange na niet de pieken bereikt van de speciale reeksen van de 911. Reken op een prijs van 70.000 tot 100.000 euro. Maar je moet je haasten, want de prijzen stijgen wel! Voor de Carrera GTS is het al te laat, daarvoor moet je al op minstens 300.000 euro rekenen.