Hoewel we de 308 al kennen, zijn we nog steeds geïntrigeerd door zijn koetswerk. Je houdt ervan of je houdt er niet van, maar je kan niet ontkennen dat hij de aandacht trekt. Zeker in zijn GT Line uitvoering, zoals wij hem nu testen. Met zijn 18 duim grote velgen, een soort dubbele spoiler op de achterklep en gehuld in een ‘Bleue Avatar’ laklaag, rijdt hij niet onopgemerkt voorbij, onze leeuw!
Hij stelt niet teleur, zowel vanbinnen als vanbuiten!
Hoewel het interieur weinig veranderd is ten opzichte van de vorige generatie, is het net zo aantrekkelijk als het koetswerkdesign, vooral dankzij het kleine stuur. Niet iedereen is er even blij mee, maar het heeft wel stijl en het verbetert de rijervaring. Behalve de 3D tellerpartij is er ook het nieuwe, snel reagerende centrale systeem en de 5 configureerbare 'i-Toggle' sneltoetsen. Alleen jammer dat sommige kunststoffen niet van een iets betere kwaliteit zijn. De look, zowel binnen en buiten, stelt zelfs na enkele maanden niet teleur.
Het perfecte huwelijk?
We moeten maar enkele keren draaien aan het stuur om ons te herinneren aan hoe goed het chassis van de Franse auto is. Ondanks de beperkte bodemvrijheid en de grote wielen kan hij de typisch Belgische gaten en spleten in het wegdek vrij goed aan. Sommige oneffenheden zijn nog voelbaar in de ruggen van de passagiers, het is immers geen Rolls-Royce. En zoveel te beter! Want het is misschien niet één van die royale luxesalons die met evenveel brio bochten kan nemen als de 308! Met zijn gezonde en evenwichtige onderstel en levendige en precieze besturing, krijgen we al snel een glimlach rond onze lippen. Zijn chassis is het leeuwenlogo meer dan waardig!
Leve de diesel?
Het is tijd om wat tot rust te komen, de kleine landweggetjes te verlaten en de snelweg op te gaan. Ook hier valt op deze 308 moeilijk iets aan te merken. Met zijn stille cabine, zijn perfect afgestelde demping en zijn adaptieve cruise control die je, optioneel, in het midden van de rijbaan kan houden, lijkt hij gemaakt om de kilometers te verslinden. Vooral met deze 1.5-liter turbodiesel.
Zijn vermogen van 130 pk en 300 Nm koppel zorgen voor een comfortabele acceleratie, ongeacht de snelheid of het toerental van de motor. En laten we zijn lage brandstofverbruik niet vergeten! Na een bochtige parcours doet een ritje over de snelweg het gemiddelde verbruik onmiddellijk terug tot onder de 5 l/100 km dalen. Wanneer we de auto inleveren, geeft het dashboard slechts 4,8 l/100 km aan. Je vraagt je af waarom dieselmotoren nu zo gemeden worden door kilometervreters! Maar dat is een discussie voor een andere keer...
Maar hij heeft ook gebreken
Deze 308 weet zeker te imponeren, maar niet alles is rozengeur en maneschijn. Vergeleken met zijn voorganger is deze break maar met 6 cm gegroeid. Helaas komen die extra centimeters niet de passagiersruimte ten goede. De inzittenden achteraan hebben slechts 129 mm knieruimte. Dat is niet veel, vooral omdat je voeten vrij hoog komen als je op de tweede rij zit. De kofferruimte is bij deze dieselmotor 608 tot 1.634 liter groot, wat praktisch dezelfde inhoud is als de vorige 308 SW! Moet je verhuizen? Met alle zetels neergeklapt kan dat geen probleem zijn. Maar als je op vakantie wil, kan je er maar beter voor zorgen dat de achterste passagiers niet te groot zijn...
Het prijskaartje wordt zwaarder...
Deze 308 SW is niet zonder gebreken, maar hij biedt toch een overtuigend geheel, en dat aan een prijskaartje vanaf € 26.950. Kies je voor het dieselblok dat wij testten, dan moet je minstens € 30.450 betalen. En tenslotte moet je er de € 8.750 van de GT-Line afwerking bij optellen waarmee onze testauto geleverd werd, voor een totaal van € 39.200. Die prijs ligt nog niet op het niveau van de plug-in hybrides, die vlot over de €40.000 gaan, maar de Franse break is niet goedkoop en speelt op dat vlak gelijkspel met zijn belangrijkste Duitse concurrent...
Ons verdict
De 308 bevestigt de goede indruk die hij de vorige keer naliet. Hij blinkt vooral uit dankzij zijn onderstel dat het perfecte compromis tussen comfort en dynamiek! Of je nu kilometers maalt of bochten vreet, hij doet alles even goed! Of toch bijna… We betreuren vooral het gebrek aan flexibiliteit en ruimte in deze breakversie. En dat is toch een beetje een misser in een koetswerkvorm die vooral gezinnen moet aanspreken.