Eerst een beetje geschiedenis. De Kwang Yang Motor Co werd op 5 februari 1963 opgericht en begon eerst met het invoeren, en later assembleren van Honda's in Taiwan. In die tijd werkten er 150 mensen voor het bedrijf, vandaag zijn dat er meer dan 4.000 in drie sites dat om de 16 seconden een voertuig assembleren. Dat komt overeen met ongeveer 600.000 exemplaren per jaar, waarvan 207.000 voor de export. Kymco is marktleider in eigen land, maar bezit ook nog fabrieken in China, Vietnam en de Filipijnen. Ze hebben ook een aantal samenwerkingsakkoorden met andere constructeurs zoals Kawasaki en BMW waar ze de motoren voor maken. Zowel Kymco als BMW zijn echter wel heel duidelijk over het feit dat de motor door BMW werd ontworpen en ontwikkeld, maar gemaakt door Kymco. De motor van de MyRoad 700 daarentegen is 100% een Kymco product.
Motorblok
De motor is een tweecilinder met 8 kleppen en inhoud van 699,5 cc om precies te zijn. Hij is voorzien van een elektronische injectie, goed voor een vermogen van 59 pk en een koppel van 63 Nm. Kymco heeft er vier jaar over gedaan om dit motorblok te ontwerpen en ontwikkelen. Dat is lang, maar wel begrijpelijk wetend dat ze met dit nieuw model hun mannetje willen staan op een harde en genadeloze markt. Het is dan ook geen gemakkelijke uitdaging voor Kymco om zich te meten met zware kleppers als de Tmax, Burgman, BMW's en de innoverende Honda Integra. De ambitie van Kymco is niet om die markt overhoop te gooien, maar wel een deel van de koek mee te pikken en nog meer naambekendheid te veroveren.
Stijl
De MyRoad richt zich duidelijk tot het GT segment met een stijl en afmetingen dat eerder te vergelijken zijn met een Burgman dan met een Tmax. Zowel zijn lijn en techniek zijn eerder conservatief en bevatten weinig of geen innoverende onderdelen. Hij is voorzien van een stalen kader en hydraulisch regelbare schokdempers. De MyRoad is groter, langer en vooral zwaarder dan een Burgman of een SW-T600 en laat een imponerende indruk achter. De wielen zijn ook klassiek met afmetingen van 15" vooraan en 14" achteraan, evenals de de drie remschijven en ABS van Bosch. Onder het zadel is er plaats voor twee integrale helmen. Het dashboard is proper en goed leesbaar, maar is niet heel vrijgevig met informatie, het uur, trips en de instelling van de ophanging en daarmee is het zowat gedaan. De toegang tot de benzinetank is heel eenvoudig, de voetsteunen achteraan zijn ook heel praktisch te gebruiken en de LED achterlichten en knipperlichten verdienen ook een pluim. Overal is de afwerking sober, maar zonder lacunes, buiten de kwaliteit van het plastic voor enkele onderdelen.
Doeltreffend
De bestuurder van deze Kymco zal meteen zijn plaats vinden op deze ruime scooter, en zal het erg op prijs stellen dat hij, of zij, de benen volledig kan strekken. Dat is ook zo voor de grootsten onder ons. De motor "klinkt" beter dan die van BMW, maar zonder echt indruk te maken. De MyRoad beschikt over voldoende vermogen om zijn 280 kg vlot vooruit te krijgen, ook al krijgt hij het boven de 120 km/u wat moeilijker. Dit is iets dat we bij een volgende testrit al dan niet moeten bevestigen want deze testrit bleef beperkt tot de omgeving van Cannes waar we zo goed als geen rechte lijn gevonden hebben. Die veeleisende omgeving heeft de Kymco wel de kans gegeven om de uitstekende kwaliteiten van zijn chassis duidelijk te maken. Dankzij de hoge bodemvrijheid kan een gestaag en comfortabel ritme aangehouden worden. Dit hadden we van de MyRoad eerlijk gezegd niet verwacht! Hij voelt soms wat zwaar aan, maar laat ons eerlijk zijn, wie zou op dit soort wegen en met de afmetingen van deze GT echt sportief gaan rijden?
De juiste keuze?
Met de kilometers leek de motor meer en meer tot zijn recht te komen. Op ons eerste testmodel stond ongeveer 300 km op de teller, en de motor voelde wat sober aan. De volgende dag was dat een model met 1.500 km op de teller en het motorblok van de 700 toonde zich heel wat gewilliger. Wie kleine baantjes, goede wegligging, vermogen en gewicht zegt moet het ook over de remmen hebben, en die van de Kymco MyRoad doen precies wat er van verwacht mag worden. Misschien hadden we liever wat meer beet gehad, maar dat is een persoonlijke opvatting, en dat zal niet het geval zijn voor de doelgroep waar deze MyRoad zich op richt. Is deze Kymco een goeie deal? Het is in elk geval een goed product dat niet hoeft onder te doen voor de concurrentie. Zijn scherpe prijs van 8.295 € is een degelijk argument tegenover een Tmax, Suzuki of BMW, maar tegenover een Integra of een SW-T600 ligt dat al iets moeilijker.