De verkoop van gemotoriseerde tweewielers is al beter geweest, maar een blik op de verkoopcijfers maken meteen duidelijk hoe belangrijk de verkoop van 125 cc scooters wel is. In 2012 was 51% van de verkoop voor de klassieke motoren, 31% voor de 125 cc scooters, 12% voor de scooters van meer dan 125 cc en 6% voor de quads. Waar het ruime scooteraanbod vandaan komt is dus voor niemand een geheim meer. Scooters zijn er in alle kleuren en smaken, zoals bijvoorbeeld een «vintage» Vespa, een GT als de Piaggio X10 of een sportieve Yamaha Xmax.

Plaats voor iedereen?

De XCT wil een plaatsje onder de zon veroveren in het «Sport GT» segment, een segment waar vooral de Sym GTS en Joymax, de Tmax en de Kymco Dink Street de plak zwaaien. De XCT neemt trouwens de motor van de Dink Street over. Dat is het G5 motorblok met vier kleppen en directe injectie. Hij flirt met de vermogensgrens (15 pk) met 14,5 pk aan 9.000 tr/min. Het koppel is goed voor 12 Nm aan 7.000 tr/min. De motor hebben ze in een nieuw stalen kader verwerkt.  

Kort

Tijdens de «statische» voorstelling van ons testmodel legde Kymco de nadruk op de compacte afmetingen van hun nieuw model. Met een wielbasis van 1450 mm is hij dan ook meteen de kortste uit dit segment. Volgens hen moet dit «kort» chassis voor een uiterst gezond en lenig temperament moeten zorgen. De 14 duim wielen vooraan en 13 achteraan volgen de wil van de constructeur om een bijzondere aandacht te geven aan de wegligging van deze scooter.

Statisch

Genoeg technische details, het is tijd om de XCT aan een statisch examen te onderwerpen alvorens na te gaan als hij zijn ambities wel nakomt. Wat meteen opvalt is de kwaliteit van het product, met een verzorgde afwerking en uitgebreide uitrusting. Zoals gebruikelijk heeft Kymco gebruik gemaakt van enkele LED verlichtingen, maar we merken ook een 12V stekker op. Die stekker zit handgig verwerkt in het LED verlichte opbergvak.  

De lijn en look van deze scooter is heel geslaagd, en de inspiratie kwam blijkbaar uit verschillende hoeken. De matte blauwe kleur lijkt rechtsreeks afkomstig te zijn van de BMW C600, en de laterale luchtinlaten blijken wel van Triumph te komen. Het geheel ontbreekt echter niet aan karakter of elegantie en hoeft helemaal niet onder te doen voor de concurrentie.

De rit

Voor onze testrit krijgen we gloednieuwe modellen voorgeschoteld, maar dat neemt niet weg dat de motor een pittige en gewillige indruk nalaat. Het geluid is aangenaam, en de zeldzame vibraties dat we opmerken zouden na verloop van tijd ook moeten verdwijnen. Zoals Kymco het beloofd heeft is de wegligging gezond, toch speels, maar geeft meteen een veilig gevoel. Dat ligt waarschijnlijk ook aan de ietwat strakke ophanging. Sportief dus!

Is het nu echt die korte wielbasis dat voor dit sportief rijgedrag verantwoordelijk is? Wij hebben daar toch wat twijfels over. De Xmax heeft zijn reputatie op basis zijn uitstekende wegligging verkregen, en dat met een veel langere wielbasis. In het druk stadsverkeer en aan een meer dan gematigde snelheid zouden we moeten testen hoe goed deze Kymco het doet tegenover de Xmax. Een beetje een extreem voorbeeld, maar dat zou ons echt toelaten om na te gaan welke prijs we met de Kymco moeten betalen voor deze handige wegligging. En er moet ook wel een prijs voor betaald worden, zo is er op de XCT geen plaats om de positie van ons voeten wat aan te passen. Iets wat de groteren onder ons alvast niet op prijs zullen stellen. Maar verder blijken er ook geen andere nadelen te zijn.

Bij de dealer

De XCT staat nu al bij de dealer met een prijskaartje van 3.695 €, en is beschikbaar in het wit of blauw. Er zijn verschillende accessoires beschikbaar zoals een hoger windscherm, steun voor een topcase, rugleuning voor de passagier, uitlaten, ... . Tot slot geven we ook nog even mee dat in de koffer maar één integrale helm kan opgeborgen worden, maar de ruimte is goed toegankelijk en een pak beter dan sommige andere modellen, waar zogezegd twee integrale helmen in kunnen ...