In 2017 verliet Lancia geleidelijk de Europese markt. Alleen Italië verkocht nog een auto, de kleine Ypsilon. Dat model is er vandaag nog steeds te krijgen tegen een aantrekkelijke prijs. En dat valt bij de Italianen in de smaak: de verkoopcijfers van de eerste zes maanden van 2019 die de Europese autoconstructeursvereniging ACEA vrijgeeft, toont opmerkelijke resultaten voor de FCA-groep.
Fiat en Jeep blijven de populairste merken van de groep in Europa, met respectievelijk 376.064 en 89.379 inschrijvingen in de eerste zes maanden van dit jaar. Alfa Romeo ziet zijn inschrijvingen dan weer drastisch dalen tegenover dezelfde periode in 2018: van 48.065 inschrijvingen vorig jaar naar 27.702 inschrijvingen, een daling van 42,4 procent. Lancia en Chrysler (dat ACEA samentelt) stijgen opmerkelijk genoeg met 27 procent en zijn nu goed voor bijna 35.000 inschrijvingen, ongeveer 7.000 auto’s meer dan Alfa…