De groep Stellantis is het resultaat van de fusie tussen Fiat-Chrysler Automobiles (FCA) en PSA Peugeot-Citroën, en telt niet minder dan 14 merken. Daarmee is het een belangrijke speler in de wereldwijde auto-industrie. Gezien het formaat van de portefeuille gonst het van de geruchten, onder meer over het verdwijnen van Chrysler en Lancia. Maar daar klopt niets van, want elk merk zal alle kansen krijgen van Stellantis.

CEO Carlos Tavares heeft die heel bewuste keuze uitgelegd tijdens het evenement “Future of the Car”, georganiseerd door de Financial Times: “We geven elk merk een kans, met een horizon van tien jaar, gepaard met een financiering voor heel die periode”. Daarmee krijgen de teams van de respectieve merken de tijd om te bewijzen dat ze hun plaats binnen de Stellantis-wereld verdienen.

De Portugese baas verduidelijkt echter wel dat geen enkel merk wordt voorgetrokken omdat het meer prestige zou hebben dan een ander. Of anders gezegd: een meer respectabele stamboom geeft een merk geen extra rechten. Alle constructeurs worden dus op dezelfde manier behandeld en zullen dezelfde proef moeten afleggen om te bewijzen dat ze nuttig zijn en dat ze binnen de groep duurzaam winstgevend kunnen zijn.

Dat betekent dat zowel Chrysler in de VS als Lancia, Alfa Romeo en DS in Europa tien jaar krijgen om hun klanten en de directie van de Stellantis-groep te overtuigen.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: