Nadat Land Rover ons nog maar juist verbaasde met de vierde generatie van de Range, houdt de constructeur zich nu bezig met het andere uiteinde van het gamma, de Freelander. Dit instapmodel klimt in het gamma en krijgt meer vermogen.

Kleine cosmetische veranderingen

Cosmetisch zorgt dit nieuwe model niet echt voor vuurwerk. De stijlevolutie is beperkt: nieuwe led-dagrijlichten, hertekende lichtblokken voor en achter, nieuwe 17-duimsvelgen en een optioneel koetswerkpakket. Kortom, geen grote metamorfose, maar het beste zit ergens anders.

Dag zescilinder

De grootste verandering heeft weinig effect op de Belgische markt: de zescilinder-in-lijn benzinemotor wordt vervangen door een tweeliter viercilinder benzinemotor met meer vermogen (240 pk, 340 Nm) die properder is (224 g CO2/km). Die motor wordt gekoppeld aan een automaat met zes versnellingen en is geen onbekende, hij drijft ook al de Range Evoque en de Ford Mondeo aan.

Uitrusting van hogerop

De Freelander ‘steelt’ uitrusting van de nieuwkomer in het gamma, de Evoque. Maar het is voor een goed doel, want hierdoor geniet de Freelander van een hedendaags multimediasysteem met een aanraakscherm van zeven duim, navigatie met harde schijf en een Meridian Surround Sound-stereo tot 825 watt. Daar voegt de Freelander nog enkele zaken aan toe: een achteruitrijcamera (om een aanhangwagen vast te koppelen wordt de kogel van de trekhaak grafisch weergegeven), een intelligente sleutel, een elektrische handrem en stemherkenning.

Warm of koud voor een week

In het interieur voelen de passagiers zich meteen op hun gemak. Niet zozeer dankzij de nieuwe kleuren of de nieuwe centrale console, maar wel dankzij de klimaatregeling die je voor zeven dagen kunt programmeren en die toelaat om de motor voor te verwarmen voor je instapt. Een tip voor wie het snel koud heeft …