François Piette

12 MRT 2008

Land Rover LRX : twee versies van hetzelfde concept in Genève

 

Op het autosalon van Genève wil Land Rover, met zijn LRX concept, modern uit de hoek komen. Ze doen dat dan ook met twee versies. Naast het wit concept, dat we al in Detroit zagen, staat een zwarte versie met een zilverkleurig dak. De twee kleuren geven meteen een idee over de personalisatiemogelijkheden. De personalisatie kan gebeuren op het vlak van de kleuren, maar ook op dat van de binneninrichting. Zo krijgt iedereen de kans om zijn “eigen” en unieke LRX te bezitten.

60 jaar en milieubewust

Land Rover heeft net zijn 60ste verjaardag gevierd, en wil met dit concept een antwoord bieden op de kritiek die Land Rover op het gebied van milieuvriendelijkheid moet incasseren. Zo maken ze bijvoorbeeld gebruik van milieuvriendelijke materialen voor de bouw van de compacte LRX. Onder de motorkap zit een hybride turbodiesel van 2 liter die op biodiesel kan rijden. Met die motor is de LRX in staat om tot 30% minder te verbruiken (4.7L / 100 km gemiddeld) dan een 4x4 met soortgelijke afmetingen, en de uitstoot van CO2 te beperken tot 120 gr/km.


ERAD, wat is dat ?

Om hun doel te bereiken rekent Land Rover vooral op hun “Electronic Rear Axle Drive” (ERAD) systeem. Een systeem dat aan de LRX toelaat om bij lage snelheden, en het off-road werk, gebruik te maken van elektrische energie. De hybride technologie zorgt in dit geval voor de verdeling van het koppel over de vier wielen. Bij het off-road werk zorgt het ERAD systeem voor extra koppel, maar berust in grote mate op de elektrische energie. Op de gewone weg zijn met de elektrische motor snelheden mogelijk tot 32 km/u. De elektrische motor ondersteunt de brandstofmotor tot die zijn optimaal toerental heeft bereikt. Tot slot, is de LRX uitgerust met een automatische start/stop systeem.


Specifieke « Terrain Response »

Zoals elke Land Rover beschikt ook de LRX over het «Terrain Response» systeem. In dit geval met vijf instellingen waaronder de Eco instelling, waarbij alles afgesteld wordt om minder te verbruiken, en de andere gebruikelijke instellingen (Sport – ook nieuw, standaard, zand en glad wegdek).


So British, misschien, maar wel high-tech…

Voor de binnenafwerking werd beroep gedaan op kwaliteitsmaterialen zoals fijn leder en aluminium. Het instrumentenbord maakt gebruik van een « zwevend » design en verkrijgt daardoor als het ware reliëf. De manier waarop de informatie wordt weergegeven kan aangepast worden op basis van de bestuurder en wat er weergegeven wordt. Klein detail, op basis van de “Terrain Response” instelling verandert de kleur van de weergave, groen voor de ECO instelling (wie had dat kunnen denken), rood voor Sport en blauw voor de normale of off-road instellingen.


Is er plaats voor de LRX in het Land Rover gamma?

Land Rover heeft nog geen beslissing genomen met betrekking tot het opstarten van een productiemodel van de LRX. Phil Popham, Managing Director van Land Rover, geeft wel toe dat hij “…opgewonden is door het enthousiasme dat het eerste concept heeft opgewekt…”. Verder liet hij weten dat “de LRX een opportuniteit is om een gamma met verschillende modellen en motorisaties, waaronder hybride modellen op biobrandstof, aan te bieden”. Beste Phil, als je het ons vraagt, … start die productie dan maar op ! 

Advertentie
Advertentie
Advertentie