Onze
Britse collega’s van Autocar hebben een prototype betrapt van een Land Rover
Defender die volgens de kentekengegevens wordt aangedreven door een 5.0-V8. De
auto trok de aandacht van de journalisten omdat hij vier uitlaatpijpen had en
omdat er een sticker met “Prototype Vehicle” op kleefde – je zou bijna denken
dat Land Rover hoopte dat de auto werd opgemerkt. De cilinderinhoud van 4.999
cc komt exact overeen met die van de 5.0-V8 met compressor die Jaguar en Land
Rover gebruiken in allerlei sportieve topmodellen (F-Type, Range Rover Sport
SVR, Range Rover Velar,…). Maar die motor zou eind dit jaar uit productie gaan
en worden vervangen door een 4.4-V8 van BMW M. Wat doet dit prototype dan?
Misschien test Land Rover gewoon met een eigen V8 die nog voorhanden was in
afwachting de BMW-motor. Een andere mogelijkheid is dat het merk dit jaar met
een heel beperkte – en heel exclusieve – reeks van de Defender met de oude V8
komt bij wijze van afscheid. Hoe dan ook zou dit een rivaal kunnen zijn voor de
Mercedes-AMG G63.