Volgens onze collega’s van het Britse Autocar wil Land Rover het Defender-gamma naar boven en naar beneden uitbreiden. In 2021 al zouden de Britten een compact model op de markt willen brengen voor een startprijs van 25.000 pond (een 30.000 euro tegen de huidige wisselkoers). Die zou intern worden ontwikkeld onder codenaam L860 en het is zelfs nog niet zeker of hij ook Defender zou gaan heten. Het platform voor dit model zou van moederhuis Tata komen, maar is in feite afgeleid van het platform van de eerste Evoque en de Freelander 2. Dit model is van cruciaal belang voor het overleven van Land Rover, omdat de markt steeds meer verzot is op compacte SUV’s en omdat zo’n klein model met een lagere CO2-uitstoot de Britten kan helpen om hun gemiddelde uitstoot naar beneden te brengen. Om die reden komt er ook zo goed als zeker een plug-inhybride variant en zullen de andere motorversies allemaal mild hybrids zijn.
Elektrisch beest
Aan het andere eind van het spectrum zou een meer dan 100.000 pond (120.000 euro) dure en elektrisch aangedreven terreinbeul komen op het nieuwe MLA-platform van de groep Jaguar Land Rover. Dit platform zal ook worden gebruikt door de opvolger van de Jaguar XJ. Ondanks het Defender-logo zou het monster gaan wedijveren met luxe-SUV’s als de Aston Martin DBX of Bentley Bentayga. Land Rover is ervan overtuigd dat de offroadcapaciteiten er dankzij de elektrische aandrijving met sprongen op vooruit zal gaan. Het koppel van elektromotoren is namelijk veel preciezer en eenvoudiger te doseren, zodat de trekkracht op lastige ondergrond veel beter wordt. De luxe-Defender zou wel nog zeker 4 jaar op zich laten wachten, aldus onze collega’s van Autocar.