Wat doe je als Europese autogroep wanneer je de Chinese merken als paddestoelen uit de grond ziet rijzen op je plaatselijke markt? Een graantje meepikken, natuurlijk. Stellantis heeft er namelijk voor gekozen om een belang te nemen in de Chinese vloedgolf die de Europese markt overspoelt. De groep van onder meer Peugeot en Citroën heeft 1,5 miljard euro geïnvesteerd in het jonge merk Leapmotor, voor 20% van de aandelen, en vervolgens een joint venture opgericht met als doel de modellen van het Chinese merk naar Europa te krijgen.
C10 als eerste model
Een eerste voorbeeld van een ‘Europees’ model van Leapmotor was al te zien op de IAA Mobility in München afgelopen september. Daar stond namelijk de C10 te blinken, een ruime elektrische SUV van 4,74 meter lang met 800 V-technologie en een Lidar-systeem voor de autonome rijhulpmiddelen. Heel veel is er nog niet bekend over deze SUV, maar het is wel duidelijk dat Leapmotor en Stellantis niet voor de lowcost-strategie gaan. Een gunstige prijs-kwaliteitsverhouding lijkt eerder het doel: “Het merk is gericht op consumenten die prijsbewust zijn, maar toch de beste technologie in hun producten willen”, liet Stellantis-CFO Natalie Knight al vallen aan Automotive News Europe.
Eventueel ook productie in Europa
Leapmotor heeft op zijn thuismarkt nog drie modellen in het gamma zitten: de elektrische berline C01, de elektrische SUV C11 en de compacte elektrische stadswagen T03. Of (een van) deze drie modellen ook naar Europa komen, is echter nog niet bekend. Wel zou de joint venture van Stellantis en Leapmotor al voorbereidingen hebben getroffen om zijn Europese modellen ook in Europa te produceren, mocht het zover komen dat de EU hogere invoerheffingen begint door te voeren voor Chinese EV’s. Een mogelijkheid die serieus wordt overwogen door de Europese Commissie om oneerlijke concurrentie tegen te gaan, vanwege de goedkopere productiekost en subsidies die China verleent aan EV-makers. Wanneer Leapmotor dan de sprong maakt naar Europa? De voorlopige deadline ligt vast op eind 2024, maar er blijven dus nog veel vraagtekens over.