London Electric Vehicle Company, of kortweg LEVC, is het submerk van Geely dat vooral bekend staat om zijn moderne Londense taxi’s, die over een plug-inhybride aandrijflijn beschikken en ook in ons land worden verkocht als de personenversie TX en de bestelwagen VN5. Het merk heeft echter al aangekondigd dat het wilt groeien naar een volledig elektrische toekomst met meer modellen, waarvoor het vorig jaar zijn eigen architectuur uit de doeken heeft gedaan: de Space Oriented Architecture, of de in het Nederlands ietwat onfortuinlijk afgekorte SOA.

Airbus van de minibusjes

De SOA is gebaseerd op Geely’s SEA-platform, bekend van onder meer de Smart #1 en de Volvo EX30, maar dan geoptimaliseerd voor grotere modellen met een maximale ruimte-efficiëntie. Ideaal voor monovolumes en bestelwagens, dus. En deze L380 is het eerste concrete voorbeeld van dit nieuwe platform. Hij heeft zijn naam geleend van de Airbus A380, ’s werelds grootste lijnvliegtuig, en dat is niet toevallig: met een lengte van 5,14 m, een breedte van 2 m, een hoogte van 1,94 m en een wielbasis van 3,19 m is de LEVC L380 simpelweg gigantisch.

Vier zitrijen

En het gigantische houdt niet op met het koetswerk. Hoewel LEVC nog niets officieel heeft laten zien, heeft het wel al de nodige info moeten doorgeven aan het Chinese ministerie voor Industrie en Informatietechnologie (MIIT), dat vervolgens alle details online publiceert. Zo weten we dat de L380 de keuze biedt tussen 6 of 8 zitplaatsen, waarbij de laatste twee noodzitjes zijn op een vierde(!) zitrij, die ook weer verstopt kunnen worden in de koffervloer als je meer laadruimte nodig hebt. De overige zes zetels staan op rails gemonteerd voor meer flexibiliteit.

Tot 120 kWh, meer dan 600 km autonomie?

Wat we nog weten, is dat er steeds één elektromotor van 200 kW (272 pk) aanwezig is. Klanten zullen wel de keuze hebben tussen batterijpakketten van 73, 102 of maar liefst 120 kWh, met een autonomie tot zo’n 600 km – al is het voor bevestiging daarvan nog wachten op de officiële lancering, die later dit jaar wordt verwacht. Tegen 2026 zou het model ook in het Verenigd Koninkrijk worden gelanceerd, de kans bestaat dus dat we hem ook op Belgische wegen zullen terugzien. Of ga je toch liever voor een Volvo EM90?

?