Hevige concurrentie
Het premium-C-segment wordt gedomineerd door de Duitsers. Oordeel zelf: de BMW 1-Serie en Audi A3 vertegenwoordigen samen al meer dan de helft van de verkoop in dit segment. Het mag duidelijk zijn dat er weinig plaats overblijft voor andere spelers. Maar dat is nog geen reden om op voorhand op te geven, zoals Lexus bewijst met de nieuwe CT 200h. Lexus positioneert zich als een outsider met een uniek aanbod door de CT 200h louter als hybride te verkopen. Zoals de traditie van het huis het wil, is de verbrandingsmotor een benzine. Een heel zuinige benzine, hij verbruikt maar 3,8 l/100 km. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 87 g/km voor de basisversie.
Bekende basis
Terwijl het koetswerk helemaal nieuw is, is het platform bekend: er schuilt een Prius onder deze Lexus. De 1.8 benzinemotor werkt samen met een elektromotor, samen leveren ze 136 pk. Het geheel wordt gecombineerd met een automaat met continu variabele transmissie, geregeld door de hybridemodule. Om altijd te kunnen inspelen op de wensen van de bestuurder voorziet Lexus vier rijmodi: EV (helemaal elektrisch), Eco (verzacht de respons van het gaspedaal en wijzigt de klimaatregeling), Normal (past zich aan naargelang jouw rijstijl) en Sport (vervangt de ecometer door een toerenteller, verlicht de boordplank in het rood, maakt de ophanging strakker en verhoogt de respons van het gaspedaal).
Sterk
Zoals het hoort in het premiumsegment, wilden de Japanse ingenieurs hun berline sportieve prestaties meegeven. Voor een weggedrag dit segment waardig werd een specifieke ophanging voorzien. Bovendien werd niet beknibbeld op de stijfheid van het koetswerk. Dat is zelfs zo stevig dat de schokdempers aangepast moesten worden om hun reactievermogen te behouden. De bestuurder zit erg dicht bij het zwaartepunt van de auto, zodat hij de reacties perfect aanvoelt.
Het beste zit vanbinnen
Van de hoekige en ernstige koetswerklijn word je niet bepaald vrolijk. Er zit wel een zekere elegantie en aerodynamische doeltreffendheid in. Vergeet niet dat deze hybride in de eerste plaats zuinig wil zijn. Onder deze harde schil verbergt zich een zachte vrucht: het interieur is een uitnodigende cocon. Ergonomie is hier geen loos begrip en de kwaliteit maakt een goede indruk. Bij Lexus word je altijd goed ontvangen. Praktisch gezien zal het interieur geen records breken en de koffer is op het eerste gezicht krap, maar onder de vloer schuilt een verrassing: een handige tweede laadruimte, die het totale volume verhoogt tot 375 liter.
Laten we een ritje maken
Nog een aangename verrassing is de rijpositie, voor grote personen zelfs beter dan in de grotere IS. De zetels bieden een optimale steun en aangenaam zitcomfort. Het stuurwiel lijkt recht uit de sportieve LFA te stammen met zijn dikke rand en drie spaken. Nu we de auto helemaal hebben voorgesteld, nemen we je mee voor een ritje.
Zoals gewoonlijk bij een hybride start de auto bijzonder stil. Wees dus op je hoede dat je geen voetgangers doet schrikken. 136 pk is zeker niet overdreven om 1,4 ton voort te bewegen. De prestaties zijn correct (180 km/u en 10,3 seconden voor 0 tot 100 km/u) maar de automaat met continu variabele transmissie fnuikt de acceleraties. Wanneer je het onderste uit de kan probeert te halen, wordt er onder de motorkap zware arbeid verricht en gaat de motor huilen als een overvolle wasmachine. Brutale acceleraties zijn niet aan de CT 200h besteed, je kunt er beter een rustig ritme op nahouden. In die omstandigheden is de CT 200h subliem. Zijn stilte en comfort doen het merk alle eer aan. Als het kietelt om toch eens sportief te rijden, schakel dan de sportmodus in zodat het onderstel nog preciezer reageert.
De prijzen
Neen, de CT 200h is geen cadeau. De basisversie kost al 28.900 euro maar heeft wel de verdienste heel zuinig om te springen met brandstof: 3,8 l/100 km voor een CO2-uitstoot van 87 g/km. Zuinig, maar niet karig want de uitrusting is rijkelijk: aluminium 15-duimsvelgen, lederafwerking voor het instrumentenbord en de console, klimaatregeling met twee zones, enzovoort. We betreuren alleen dat de snelheidsregelaar optioneel is. Er zijn nog drie andere uitrustingsniveaus, maar die verhogen de uitstoot tot 94 g/km. De prijzen van die versies schommelen tussen 29.730 euro en meer dan 40.000 euro. Dat is al een behoorlijk bedrag... Vergeet niet dat de CT 200h geniet van de overheidspremie van 15 procent op de aankoopprijs. Dat verzacht de rekening.