Antwoord op Duits offensief
De Duitsers hebben een echte razzia gepleegd op het E-segment: naast de BMW 5-Serie, de Audi A6 en de Mercedes E is er geen plaats meer voor de concurrentie. De Duitse wagens zijn zeer duur maar nog altijd erg populair, want helemaal aangepast aan onze markten. In dit segment drijft de markt op de tweeliter turbodiesels.
Met de GS positioneert Lexus zich als outsider: er is geen break (40 procent van de markt) en, nog vervelender, een diesel ontbreekt. In de plaats vinden we twee V6-benzines, waaronder een hybride. En dat is de joker. Met de 450h biedt Lexus, op papier, een beter uitgerust berline dan de concurrentie die bovendien krachtiger en nog zuiniger is dan de Duitse 3.0 V6 TDI’s. Zeer aantrekkelijk.
Veel paarden om vierde generatie te vieren
De geschiedenis van de GS begon met de eerste generatie in 1993. Vandaag zitten we aan de vierde generatie en de tweede met een hybride oplossing, die in dit geval 450h gedoopt werd. Precies op dit model rust alle hoop van het merk. De cijfers mogen gezien worden: 345 paarden, 5,9 seconden van 0 tot 100 km/u, 250 km/u topsnelheid en maar 5,9 l/100 km met een CO2-uitstoot van 137 g/km.
Topuitrusting
Zoals elke Lexus verzorgt de GS zijn comfortuitrusting en technologie. Zo hebben de Japanners niet beknibbeld op de grootte van het infotainmentscherm (tot 31 cm!). Het lijkt wel een televisie… Dit systeem wordt bediend met een draaiknop die in het begin niet zo intuïtief aanvoelt. Het is een kwestie van gewoonte.
Voor muziekliefhebbers is er de Mark Levinson-geluidsinstallatie met zeventien luidsprekers en een vermogen van 835 watt. Ofwel een waar plezier ofwel zware kost voor de trommelvliezen, al naargelang.
Voor het klimaatcomfort presenteert Lexus een klimaatregeling met zogenaamde nanotechnologie die alle geurtjes verdrijft uit het interieur. Elk detail telt.
Tot slot geven we mee dat de afwerking F-Sport behalve een specifieke afwerking aan de binnenkant (aluminium pedalen, zwarte dakhemel, …) geniet van meesturende achterwielen en een sportievere ophanging.
Veiligheid
Maar liefst tien airbags zitten verborgen in het interieur. Bovendien brengt de actieve snelheidsregelaar de 450h helemaal tot stilstand en controleert een vermoeidheidsdetector hoe vaak de ogen van de bestuurder knipperen. De structuur van het koetswerk werd steviger én lichter, de bestuurder wordt gewaarschuwd als hij per ongeluk over een wegmarkering rijdt en het head-up display toont informatie op de voorruit.
Vier rijmodi
Naargelang het humeur, de omstandigheden of de haast van de bestuurder zijn vier modi beschikbaar: Normal, Eco (die de cartografie van het gaspedaal aanpast, de instrumenten blauw verlicht en de klimaatregeling en zetelverwarming energiezuiniger afstelt), Sport S (aangepaste cartografie van het gaspedaal en schakelovergangen en rode verlichting van de instrumenten) en Sport S+ (dat de stabiliteitscontrole, de stuurbekrachtiging en de ophanging aanpast).
Kwaliteitsvolle sfeer?
Dik leder, verschillende houtsoorten, geborsteld aluminium: Lexus heeft niet bespaard op de kwaliteit van de materialen om een exclusieve sfeer te scheppen in de GS. Enkele details verstoren nochtans het geheel en onthalen we eerder sceptisch: sommige knoppen lijken uit een oude Corolla geplukt en het schermpje met de gekozen temperatuur van de klimaatregeling doet denken aan de jaren tachtig. We stippen ook nog het infotainmentsysteem aan: volledig, opmerkelijk krachtig maar met een ietwat gedateerde presentatie.
Echt ruim?
Tegenover de vorige generatie wint de nieuwe GS interieur- en kofferruimte. Nochtans zullen grote personen nog altijd niet tevreden zijn met de te hoge rijpositie en de relatief beperkte plaats achterin. De kofferinhoud van 465 liter in de hybride is maar net bevredigend voor een berline in dit segment (de batterijen nemen veel plaats in), maar we betreuren vooral de vaste achterbank (opnieuw door die verduivelde batterijen).
Comfort boven alles
Lexus maakte van comfort lange tijd zijn leidmotief, maar lijkt nu een meer dynamische productpolitiek te voeren, ongetwijfeld om aan te haken bij BMW en Audi. Een ballerina is deze GS niet, verre van zelfs. De wegligging is tamelijk vreemd, de bestuurder voelt niet echt contact met het asfalt, de stuurbekrachtiging is kunstmatig consistent en alleen de Sport S+-modus voelt natuurlijk aan.
Het comfort is bijzonder geslaagd. De passagiers worden beschermd tegen alle invloeden van buitenaf, of het nu gaat om spoorvorming op het wegdek of geluiden. Alleen enkele windgeluiden zijn hoorbaar. De V6-benzinemotor klinkt gedempt en laat zijn geschreeuw alleen horen in volle acceleratie, waar het stabiliseert bij een bepaald toerental.
Banzaï!
De 450h mag dan een hybride zijn, hij is verre van loom. Hij accelereert geleidelijk en de snelheidsmeter schiet al snel omhoog tot ongehoorde snelheden. Gelukkig vormen de Beierse wegen van deze eerste test het ideale parcours: we halen snel en perfect ontspannen 250 km/u. Vergeet echter de sequentiële schakelmodus: de schakelpaletten lijken het toerental van de motor nauwelijks te beïnvloeden.
GS 250
Tegenover de krachtige hybride kan de GS 250 slechts een kleine 2.5 V6 benzinemotor bieden die geen enkele steun krijgt van een turbo of een elektromotor. De 209 paarden worden pas hoog in de toeren bereikt en om op een waardige manier te versnellen hou je de toerenteller maar beter boven 4.000 tr/min.
En dat is niet altijd gemakkelijk, want de spreiding van de versnellingsbak is rampzalig, met grote gaten die gapen tussen de versnellingen. Nochtans heeft hij ook aangename kanten: de V6 klinkt krachtig, met een sportief timbre dat veel opwindender is dan in de hybride en de automaat haspelt de zes versnellingen snel af.
Budget
Laten we ons concentreren op de 450h, die voorbestemd is om de overgrote meerderheid van de verkoop uit te maken in ons vlakke landje: hij kost 58.580 euro in de basisversie. Een flink bedrag, maar je krijgt wel meteen een auto die al mooi uitgerust is en vlot vooruitgaat dankzij een bevredigend vermogen van 345 paarden.
En er zijn nog voordelen: door de lage CO2-uitstoot blijft het voordeel alle aard (VAA) laag (ook in vergelijking met de zescilinder turbodiesels van de concurrentie), de BIV in Vlaanderen is belachelijk laag, het verbruik zou onder 8 l/100 km blijven (nog te bevestigen in een langere test), in Wallonië is er geen enkele ecomalus en de GS450h is voor 75 procent fiscaal aftrekbaar.