Presentatie

Gezien de perfectionistische ingesteldheid van de Japanse constructeur, verbaast het niet dat de ingenieurs van Lexus zich niet tevreden stelden met simpelweg het dak te verwijderen.
De transformatie is veel ingrijpender dan dat. Om storende turbulenties uit het interieur te weren, werd de cabrio urenlang getest in de windtunnel. Ook de stijfheid van het koetswerk werd op verscheidene punten aangepakt.

Lexus ging zelfs zo ver dat de parkeersensoren rekening houden met de afstand die nodig is om het dak te openen. Tijdens die operatie klapt het kofferdeksel immers ver naar achteren. Het dak zelf bestaat uit drie onderdelen en laat zich bedienen met een simpele druk op de knop.

Motor

Onder de motorkap blijft alles klassiek, betrouwbaar en heel geraffineerd. Er staat maar één motor ter beschikking en die zal op onze markt wellicht geen stormloop naar de Lexus-dealers veroorzaken. De 2,5-liter V6 benzinemotor levert 208 pk en een (voor deze cilinderinhoud) redelijk koppel van 252 Nm bij 3.800 tr/min. Weinig keuze ook bij de versnellingsbak: er is alleen een automaat met zes verhoudingen voorzien.

En hoe rijdt deze Lexus? In de berlineversie zet deze motor goede prestaties neer. Onder de kap van de cabrio heeft hij wat het moeilijker: het hoge gewicht (1.630 kg) wurgt de motor en de minste druk op het gaspedaal zet de automaat aan tot een ballet van schakelmanoeuvres.
De V6 blijft in alle opzichten trouw aan zichzelf. Hij is zacht en gewillig, maar lijdt onder de zware koets. De lang gespreide en weinig dynamische versnellingsbak helpt ook al niet. Die bak wordt in manuele modus bediend met schapellepels achter het stuur, maar ook dan verloopt alles iets te traag om echt te kunnen overtuigen.

Wie tuk is op snelle hernemingen, kan dus maar beter voor de sportmodus kiezen, op het gaspedaal trappen en… wachten. Ook al claimt Lexus een topsnelheid van 225 km/u en een spurt van 0 tot 100 km/u in 8,4 seconden, qua prestaties blijven we toch op onze honger zitten. Gelukkig kan de zachte en warme stem van de V6 de pil wat verzachten.

Weggedrag

Na de amputatie van het dak moest Lexus het koetswerk grondig verstevigen om een behoorlijk weggedrag te garanderen. Maar voor de Japanse constructeur is dat geen probleem. De opdracht is geslaagd: je hebt geen last van trillingen of overdreven torsie.

De achterwielaangedreven IS 250C laat zich gemakkelijk maar weinig dynamisch besturen. Ondanks alle mogelijke bekrachtigingen voelt de auto zwaar en log aan. De stabiliteit is daarentegen uitstekend.
Het wordt al snel duidelijk dat deze cabrio zich op zijn best voelt bij een gezapig tempo. Een tempo dat je toelaat om te genieten van de buitenlucht en je te laten strelen door een zachte bries ligt hem beter dan de rijstijl van Fangio op een zondag. De Lexus IS 250C heeft geen dynamische ambities, maar speelt zijn comfort en welbehagen uit. Behandel het rechterpedaal dan ook met zachtheid.

Wat de veiligheid betreft, pakt de IS 250C uit met WIL (dat een whiplash tegengaat), zijdelingse airbags vooraan ter hoogte van de borstkas, de buik en het bekken, airbags voor de knieën, een antislipsysteem, stabiliteitscontrole en natuurlijk rolbeugels die bij een koprol omhoog schieten.

Comfort

Het comfort in de IS 250C beperkt zich niet tot een soepele ophanging. Zowat alles aan boord staat moet de inzittenden het zoveel mogelijk naar hun zin maken. Van grote en duidelijk afleesbare drukknoppen tot verwarmde of gekoelde zetels: deze Lexus is een rijdend salon.
Hier en daar steken wel wat Amerikaanse invloeden de kop op. Zo zijn de zetels dik en zacht, maar ontbreekt het hen aan zijdelingse steun en lijkt het digitale uurwerk op een imitatie van een klokje uit de jaren tachtig. En wat is de elektrische bediening van de zetels traag…

Maar goed, de IS 250C nodigt uit om te ontspannen achter het stuur en dus cruisen we aan een lage snelheid. De Lexus verandert dan in een rijdend jacht, met een uitstekende schokdemping en leuke gadgets. De Mark & Levinson-stereo is het neusje van de zalm, terwijl de geluidsisolatie nagenoeg perfect is. Schitterend!Vooraan zit je voldoende ruim, achteraan eerder middelmatig. Om het comfort te verbeteren als je met open dak rijdt, passen de stereo en de airco zich automatisch aan.

Het onderzoek van Lexus naar een goede stroomlijn werpt zijn vruchten af: ook bij hogere snelheden blijven turbulenties achterwege. Grote bestuurders zitten wel te hoog en dubbele meters kunnen maar beter een kam voorzien om na de rit de haren weer goed te leggen.

En de bagageruimte? Als je van plan bent om open te rijden, moet je selectief zijn. Met de kap open blijft er maar 160 liter bagageruimte over. Erg weinig, maar de concurrentie met een hard samenvouwbaar dak doet niet beter. Met het dak dicht, kun je tot 420 liter meenemen.

Prijs en uitrusting

Toegegeven, 50.690 euro is geen klein bier. Maar gezien de erg complete uitrusting is die prijs concurrentieel: automatische airco, een lederen interieur, cruise control, een electrochrome achteruitkijkspiegel, metaalkleur, radio met mp3 en een cd-lader voor zes cd’s, 18-duimsvelgen, USB-aansluiting, elektrische zetels enzovoort. De uitrusting is archi-compleet en als je kiest voor het Luxury Pack (3.325 euro extra) is de IS 250C bijna even goed uitgerust als een limousine.

Het verbruik bleek een aangename verrassing: we verbruikten nooit meer dan 10 l/100 km en ons gemiddelde schommelde rond 9 l/100 km.

Conclusie

De Lexus IS 250C is als een cruiseschip: rustig en luxueus. Hij is op zijn best aan een gezapig en beheerst tempo en verwent zijn inzittenden met kleine en welgekomen attenties. Erg weelderig allemaal, maar vergeet die zware voet en dynamische ambities: de perfecte harmonie wordt dan snel verstoord en verandert in een plomp rijgedrag dat weinig plezier biedt.