In Zaventem, meer bepaald voor het oude bureau van Vroom.be, werd deze mule van de Lexus IS betrapt. Het is overigens hoog tijd dat Lexus de IS aanpakt. Terwijl de andere constructeurs hun gamma volledig vernieuwd hebben, is de huidige IS klaar voor zijn pensioen.

Stevige concurrentie

De IS kwam bij ons in 2005 op de markt en heeft het moeilijk om het op te nemen tegen de grondig verbeterde Audi A4 en Mercedes C en de volledig nieuwe BMW 3-Serie. Binnen die context spreekt het zeker niet voor zich om een plaats onder de zon te veroveren.

Vernieuwd gamma

Lexus zit nochtans niet stil: de RX en LS kregen recent een facelift, terwijl de volledig nieuwe GS beetje bij beetje in de showrooms verschijnt. Maar tussen de kleine CT 200h en de grote GS is er een grote leemte die de IS zou moeten opvullen. Net als zijn zusjes krijgt de nieuwkomer zeker een hybrideversie. Het blijft afwachten of deze variant de dieselmotoren vervangt. Mogelijk maakt Toyota gebruik van zijn akkoord met BMW om een nieuwe dieseleenheid te installeren.

Verschillende varianten

Terwijl de eerste IS aangeboden werd als berline en (later) break, liet de tweede generatie de versie met kofferklep achterwege. Behalve de berline bracht Lexus wel een cabriolet. Die laatste kende bij ons weinig succes.  Het is weinig waarschijnlijk dat Lexus van de nieuwe IS weer een break afleidt. De toekomst van de cabriolet blijft voorlopig een mysterie.

Zoals gezegd is het heel waarschijnlijk dat een hybride het gamma versterkt, maar de sportieve variant (die IS-F gedoopt werd) blijft een vraagteken. We zouden hem nochtans graag de confrontatie zien aangaan met de Duitse Audi RS4, BMW M3 en Mercedes C AMG.