Het moet gezegd zijn, enkele nieuwigheden zijn echt de moeite waard, maar we stellen ook vast dat alle constructeurs vast blijven houden aan wat ze al altijd hebben gedaan, soms met veel talent en innovatie, maar meestal zonder weinig fantasie of originaliteit …

Kawasaki

Op basis van de agenda van de persconferentie beginnen we ons bezoek aan Intermot bij Kawasaki. Kawasaki stelt ons een sympathieke Ninja 300 voor, een model dat toelaat om van de plezieren van een tweewieler te genieten zonder zich te ruineren en een resem pk’s te temmen. De ZX-6R is krachtigere en een gesofistikeerde versie geworden, maar is op zich niet echt verschillende van de ZX-6. De Z800 zal ongetwijfeld de fans van de Z750 kunnen overtuigen met een geslaagde streetfighter look, maar in werkelijkheid brengt hij niet veel nieuws ten opzichte van de Z750.

BMW

Bij BMW krijgen we voor het eerst de nieuwe R1200GS in het echt te zien. BMW heeft weerstaan aan de drang om de cilinderinhoud op de drijven, de cijfers blijven dus gelijk, evenals de stijl, maar al de rest is nieuw. Iedereen, zelf de leken onder ons, zullen in de GS meteen de heer en meester onder de motoren herkennen. BMW heeft een pak werk in dit nieuw model gestoken, en bij het zien van de oude GS modellen kunnen we alleen maar hopen dat ze ooit een eenvoudige GS80 opnieuw op de markt zullen brengen. Een licht model met een flat en een cardan, is er eigenlijk meer nodig dan dat om gelukkig te zijn? 

Yamaha

Bij Yamaha zien we zowat overal blauwe modellen, als eerbetoon aan de jonge Jorge Lorenzo, en vooral een nieuwe FJ 1300. Ook hier is er geen sprake van een revolutie, maar wel een technologische update om de concurrenten op de GT markt bij te kunnen benen met een ride-by-wire, tractie controle, motorinstellingen, cruise control en een elektronisch beheer van de ophanging. Yamaha stelde ons echter wel iets innovatiever voor (en dan nog!) met een nieuw motorblok met drie cilinders, een architectuur dat de constructeur al eerder gebruikte in de jaren ’70 en dat weldra op enkele nieuwe machines gebruikt zou moeten worden.

Piaggio Group

Niet veel nieuws bij Piaggio, buiten het feit dat Max Biaggi voor de voorstelling van de RSV4 Factory 2013 instond. Voor de Guzzi California, de Vespa 946 en de Aprillia Caponord moeten we wachten tot november in Milaan.

KTM

KTM blijft op zoek gaan naar power met twee Adventure modellen, voorzien van een pak pk’s en electronica. Is er echt 150 pk nodig voor een trail? Zonder de elektronische bijstand zijn deze modellen gewoonweg niet te gebruiken voor de onervaren motards …

Triumph

Bij Triumph zijn de schijnwerpers op de Street Triple en Street Triple R gericht. Ze kregen een nieuw kader en nieuwe look, de uitlaat onder het zadel is verdwenen, er komt een ABS en gecodeerde sleutel bij, een licht aangepaste motor (en dat is maar goed ook want hij was al perfect!) en enkele kilos minder op de weegschaal.

Harley-Davidson

Niets nieuw bij onze Amerikaanse vrienden, de modellen voor 2013 stonden er echter wel met enkele spectaculaire koetswerkkleuren, heel geslaagd op een Softail Deluxe.

Honda

Honda heeft zijn comeback in de rallyraid bekend gemaakt met de voorstelling van een CRF 450. Verder heerste er een nostalgisch sfeertje met een prachtige CB 1100 dat perfect de geest van de seventies samenvatte. Hij is smal en heeft perfecte proporties, voorzien van banden met opmerkelijke afmetingen voor de dag van vandaag, en hij is ongetwijfeld het symbool van de heropleving van de motor. 

Suzuki

Suzuki stelt op Intermot de nieuwe Burgman voor. Toch is het wat moeilijk om echt verrast te zijn door dit model dat op een “oude” Burg lijkt met een nieuw en ronder koetswerk. Dat ze het “star wars” dashboard hebben vervangen door een klassieker model stellen we echter wel op prijs. Een testrit zal moeten uitmaken in welke mate dit model echt geëvolueerd is. Het nieuwe V-Storm 1000 Concept was wel een aangename verrassing. Dit model blijkt dicht bij het productiemodel te zijn, en niemand had dit hier al verwacht. De V-Strom, met zijn expressieve twin, is een belangrijk model voor Suzuki en we wensen hen het allerbeste met deze nieuwe uitgave.

Ducati

Ducati zal ongetwijfeld, en zoals de traditie het wil, de echte nieuwigheden voorstellen in Milaan. Toch krijgen we hier een uitgebreid gamma voorgesteld met een aantal nieuwigheden zoals nieuwe koetswerkkleuren en de Monster XXth Anniversary met een gouden kader.

Back to the future?

Geen revoluties dus op dieze editie van Intermot, niets dat ons een hint kon geven over waar de markt precies naartoe gaat, en dat is nochtans hard nodig … . Ook niet gemakkelijk om toe te geven dat we het meest onder de indruk waren van een neo-retro model dat al vijf jaar oud is (Tokyo 2007!), het enige model dat ons kan aanzetten om een ritje te maken voor het plezier alleen. Op deze video zal u beter berijpen wat we hier juist mee bedoelen …