3.000 verschillen
De facelift van deze LS lijkt bijna op een volledige vernieuwing, zo talrijk zijn de nieuwigheden. Lexus meldt 3.000 evoluties, van het design tot de actieve veiligheid en de comfortuitrusting. We wijzen er nog op dat de LS bij ons altijd een hybride is: alleen de 600h is beschikbaar. De LS 460 is dus verdwenen uit de catalogus.
Uitgesproken design
Wat de stijl betreft, neemt de LS het gapende radiatorrooster van de CT 200h en GS over. Een neus die het asfalt lijkt aan te vallen en de auto een agressievere persoonlijkheid geeft. Om een technologisch accent toe te voegen, gebruikt Lexus leds voor de voor-, achter- en mistlampen.
Nog straffer is de F Sport-afwerking, vooral bedoeld voor meer sexappeal en om de dreiging van de Duitse limousines af te wenden. Die maakt de stijl vanbinnen en vanbuiten sportiever, net als de technologie, en heeft een 10 mm lagere ophanging met actief stabilisatorsysteem.
Actieve veiligheid aan de top
De LS bood al de zekerheid van vier aangedreven wielen en voegt er nog een rigide koetswerk aan toe. Het weggedrag evolueerde ook, dankzij een personaliseerbare stuurbekrachtiging en de Drive Mode Select waarmee je kiest uit vijf rijmodi.
Unieke aandrijving
Met een naam als 600h verwacht je logischerwijze de prestaties van een zesliter V12, gekoppeld aan de zuinigheid van een hybride groep. En ja hoor, dat is het geval. De verbrandingsmotor is een vijfliter V8 met een vermogen van 394 pk. De elektromotor neemt over bij verplaatsingen in de stad (over een beperkte afstand) of schiet de benzinemotor te hulp als de rechtervoet het gaspedaal vloert. Resultaat: bijna 445 paarden worden losgelaten op de vier wielen.
Versnellingsbak
Net als alle hybrides van Lexus en Toyota, doet de elektrische groep een beroep op een versnellingsbak die werkt met een continu variabele overbrenging. Dat betekent dat de motor tijdens een acceleratie een toerental opzoekt en zeer geleidelijk blijft duwen. Het lijkt wel een Jumbo Jet voor op de weg.
Absolute overheersing
In het interieur blijven de inspanningen van de mechaniek bijna onopgemerkt. De LS verplaatst zich in één adem door de verbrandings- en elektromotor te combineren of af te wisselen zonder dat de bestuurder er iets van merkt. Bij zware belasting begint de V8 te grommen. De 445 paarden katapulteren de Lexus dan, zonder dat het hem lijkt te deren. De reserves zijn zeer groot, maar de bestuurder heeft nooit de indruk in een furieus monster te zitten. Het verloopt allemaal volgens de regels van de kunst: een onophoudelijke maar nooit brutale duw. Deze Lexus is beschaafd opgevoed en heeft goede manieren. De manuele modus van de versnellingsbak kun je eigenlijk alleen gebruiken als motorrem.
Eindelijk snedig weggedrag
Wat verbaast, is dat deze Lexus niet langer aanzet tot luieren achter het stuurwiel maar de bestuurder wakker maakt op bochtige wegen. De LS lijkt eindelijk levendig, beheerst koetswerkbewegingen perfect, weert alle rolneigingen en geeft zijn impressies aan de bestuurder door via een stuurbekrachtiging die sterker communiceert. Dat is nieuw. De remmen tekenen altijd present voor hun zware taak, maar piepten wel bij hun inspanningen. Misschien was het een geïsoleerd probleem met onze testwagen.
Subliem comfort
Een Lexus LS, zelfs een F Sport, smaakt nog altijd het beste bij een ontspannen rijstijl. De passagiers hebben dan de indruk op een luchtkussen te rijden, terwijl de stereo de oren verwent en de nieuwe klimaatregeling het interieur koelt zonder luchtstromen op te wekken. Nog meer plezier, want de zetels kunnen je masseren. De LS is perfect. Of toch bijna. Grote jongens zien beter af van het optionele open dak, anders strelen ze de dakhemel. Onthoud ook dat het koffervolume niet alleen beperkt is, maar niet uitgebreid kan worden wegens de vaste achterbank. Jammer voor antiekliefhebbers.
Overvloedige uitrusting
Lexus verfijnde het comfort en de veiligheid, getuige onder meer de klimaatregeling met vier zones en dertien sensoren of de rijstrookassistent die bijstuurt en rekening houdt met de helling van de weg en de zijwind. Standaard biedt de constructeur een adaptieve pneumatische ophanging, geventileerde voorzetels met geheugen, parkeersensoren vooraan en achteraan (met camera), vier verwarmde plaatsen, intelligente koplampen die meedraaien, navigatie met harde schijf, 19-duimsvelgen, een Mark Levinson-geluidsinstallatie, een lederen interieur, … Het kan niet op!
Duur maar gerechtvaardigd
Gezien de uitrusting, de prestaties en de technologie lijkt de prijs van 115.200 euro gerechtvaardigd. De afwerking F Sport kost 5.200 euro extra en de President Line liefst 21.550 euro. Reken op 139.750 euro voor de lange versie.
De spitstechnologie onder de motorkap werpt zijn vruchten af inzake verbruik: reken op een gemiddelde van ongeveer 10 l/100 km. Dat is gezien de prestaties en het gewicht (2,3 ton) verrassend goed.
Besluit
De LS is een toplimousine die zich blijft perfectioneren. Op de vorige versies leidde deze perfectie tot een koele en afstandelijke uitstraling, maar de vernieuwde LS verwent zowel de passagiers als de bestuurder. Die vindt in de LS een ideale bondgenoot, ongeacht de omgeving. Op kronkelwegen is de LS dynamisch, op autosnelwegen heel sereen en in de stad zacht en schoon. De LS is een ode aan de bekwaamheid van de ingenieurs die hem bedachten. Een pareltje van technologie dat op alle vlakken schittert.