Lexus heeft zijn vlaggenschip LS grondig onder handen genomen, net op hetzelfde moment als de facelift van de BMW 7-Serie en enkele maanden voor de presentatie van de nieuwe Mercedes S-Klasse. De Japanner werd niet compleet vernieuwd, maar krijgt een nieuwe stijl en F Sport-variant.
Lexus claimt dat de toplimousine op 3.000 punten werd aangepast. De meest opvallende verandering is het exterieur met de typische ‘spoelvormige’ grille die vorig jaar op de CT200h geïntroduceerd werd en sindsdien het nieuwe Lexus-gezicht vormt. De LS is ook de eerste Lexus waarin zowel de koplampen, de achterlichten als de mistlampen led-technologie gebruiken (optie).
Maar de evolutie gaat veel dieper. Een stijver koetswerk (dankzij nieuwe laserlas- en lijmtechnieken), een nieuwe adaptieve ophanging, een aangepaste besturing en het Drive Mode Select met keuze uit vijf rijmodi verbeteren de rijdynamiek. Voorts voegt Lexus tal van comfort- en veiligheidssnufjes toe: klimaatregeling met dertien sensoren en vier gescheiden zones, een rijstrookassistent die rekening houdt met de hellingshoek van de weg en de zijwind, enzovoort.
F Sport
Zowel de LS 460 (V8 benzine) als de LS 600h (V8 benzine en elektromotor) is voor het eerst beschikbaar als “F Sport”. Die ziet er sportiever uit aan de buiten- en binnenkant door een 10 mm lagere ophanging, Brembo-remmen vooraan met zes zuigers en schakelpaddels aan het stuurwiel.
In de achterwielaangedreven LS 460 F Sport omvat het pakket bovendien een Torsen-differentieel en schakelpaddels met een tussengaseffect bij het terugschakelen. Een geluidssysteem op de motor maakt de trilling van de inlaat beter voelbaar in het interieur voor een sportiever effect. De LS 600h F Sport beschikt dan weer over een actief stabilisatorsysteem.
De Belgische importeur brengt de vernieuwde LS begin 2013 op de markt.