Lexus heeft besloten om zijn enige elektrische SUV verder te verfijnen voor modeljaar 2025. Hoewel er geen uiterlijke veranderingen zijn, krijgt de Lexus RZ toch enkele belangrijke verbeteringen.

Advertentie
Advertentie

Nog geen twee jaar na zijn marktintroductie ondergaat de Lexus RZ al enkele significante updates. Zoals aangekondigd bij zijn lancering is de Japanse elektrische SUV nu eindelijk verkrijgbaar met steer-by-wire-technologie. Dit systeem konden we al testen in 2023, en hoewel het toen al bijna productieklaar was, heeft Lexus het nog verder verfijnd en verbeterd. Het bijzondere stuurwiel zorgt niet alleen voor meer rijsensaties, maar de stuurhoek is nu ook uitgebreid naar 200 graden van aanslag tot aanslag, tegenover 150 graden voorheen.

Vernieuwd Lexus-interieur met navigatiescherm en multifunctioneel stuurwiel.
Advertentie
Advertentie

Tot 100 km extra rijbereik voor de Lexus RZ 2025

Voor 2025 krijgt de Lexus RZ ook krachtigere motoren en een nieuwe batterij met een capaciteit die is verhoogd van 67,49 kWh naar 76,96 kWh. Die laatste zou zijn rijbereik met ongeveer 100 kilometer moeten vergroten. De actieradius van de Lexus RZ zou daardoor theoretisch kunnen oplopen tot maximaal 540 km, afhankelijk van het vermogensniveau. De enige huidige 450e-versie maakt namelijk plaats voor drie nieuwe motorisaties: de RZ 350e met een enkele voorste elektromotor van 165 kW (224 pk), de RZ 500e met twee motoren die samen 280 kW (380 pk) leveren, en een gloednieuwe RZ 550e F Sport met een totaalvermogen van 300 kW (408 pk) verdeeld over de vier wielen.

Zijaanzicht van de Lexus RZ 450e, een moderne en stijlvolle elektrische SUV in studio.

Virtuele versnellingsbak voor de Lexus RZ 550e F Sport!

De nieuwe RZ 550e F Sport onderscheidt zich niet alleen door zijn specifieke bumpers en spoilers, maar ook door een innovatief virtueel schakelsysteem genaamd ‘Interactive Manual Drive’. Dit is helaas geen klassieke handmatige versnellingspook, maar een technologie die schakelmomenten simuleert alsof de RZ 550e F Sport is uitgerust met schakelpaddles en een 8-traps automaat.

Het systeem is vergelijkbaar met de technologie die we zo waarderen in de Hyundai Ioniq 5 N. Net als bij dat model, wordt de Interactive Manual Drive van Lexus vergezeld door een bijpassend geluidssysteem om de rijervaring nog meeslepender te maken.

Advertentie
Advertentie
Lexus RZ 2023 in grijs, achteraanzicht in goed verlichtte studio.
Voorkant van de Lexus RZ met opvallende LED-koplampen en centraal embleem.
Achteraanzicht van de moderne Lexus met LED-lichten en opvallende spoiler.

Marktintroductie in het najaar van 2025 en meer elektrische Lexus-modellen op komst

Een andere belangrijke update voor de Lexus RZ in 2025 is de nieuwe boordlader die nu tot 22 kW aan wisselstroom kan verwerken. Daarnaast krijgt de elektrische SUV een batterijvoorverwarmingsfunctie, wat de laadtijden moet verkorten, ondanks een ongewijzigde maximale DC-laadcapaciteit van 150 kW.

De prijzen van deze vernieuwde Lexus RZ zijn nog niet bekend, maar die zouden we binnenkort moeten ontdekken, aangezien de marktintroductie gepland staat voor het najaar van 2025. En Lexus heeft nog meer in petto: binnen de komende 12 maanden zal het Japanse merk nog twee volledig elektrische modellen onthullen.

Advertentie
Advertentie