Olivier Maloteaux

12 MRT 2025

Test: Opel Grandland Plug‑In, schot in de roos?

De familie Grandland breidt uit met een plug-inhybride variant, een techniek die opnieuw fiscaal interessant is geworden in België. Maar maakt het deze gezins-SUV ook aantrekkelijker?

{"fr":"Opel Mokka électrique blanche sur route sinueuse en plein soleil.","nl":"Witte elektrische Opel Mokka op kronkelige weg in zonlicht."}
{"fr":"Opel Grandland blanc sur route montagneuse sinueuse avec paysages verdoyants.","nl":"Witte Opel Grandland op kronkelige bergweg met groene landschap."}

"De Opel Grandland is een geslaagde gezins-SUV. Deze plug-inhybride is echter vooral interessant voor zelfstandigen en werknemers met een bedrijfswagen."

De nieuwe (tweede generatie) Grandland is de neef van de Peugeot 3008 en 5008, waarmee hij zijn technische basis deelt. Net als die twee modellen is de Opel er dus ook als mildhybride benzine (MHEV), als volledig elektrische versie, maar ook als plug-inhybride (PHEV), een technologie die nog wat langer fiscaal interessant blijft voor zelfstandigen en bedrijven in België na het nieuwe regeerakkoord. Laten we eens zien of de Grandland plug-in het beter of net minder goed doet dan zijn Franse neven… en dan zijn talrijke PHEV-concurrenten: de Citroën C5 Aircross, Cupra Terramar, Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai Tucson, Kia Sportage, MG HS, Skoda Kodiaq, Suzuki Across/Toyota RAV4 en de Volkswagen Tiguan.

Advertentie
Advertentie

Design

Nieuwe dimensie(s)

Voor deze tweede generatie is de Opel Grandland een nieuwe dimensie ingeslagen. Hij is namelijk enorm gegroeid: 17,3 cm in de lengte, 3,6 cm in de breedte en 4,9 cm in de hoogte. Het model kreeg ook een meer assertieve, maar nog steeds klassieke stijl, die een breed publiek moet aanspreken. Qua formaat is de Opel Grandland II 4,65 m lang en zit hij dus net tussen zijn neven Peugeot 3008 (4,54 m) en 5008 (4,79 m) in. Merk ook op dat de Grandland kan worden geleverd met een tweekleurige lak.

Beleving

Ergonomische zetels

In het interieur is het meubilair eerder klassiek en vrij somber. Niet alle stukken plastic zijn even mooi, maar de afwerking is over het algemeen van een hoog niveau en de assemblage voelt solide aan. Al vanaf de eerste kilometers valt de kwaliteit van de zetels op, vooral met de ergonomische zetels (een optie op de basisversie) met AGR-certificaat, de Duitse vereniging voor ruggezondheid. Bij de GS-versie kan je optioneel kiezen voor echt (Nappa)leer en een massagefunctie voor de voorzetels.

Geen kofferverlies

In tegenstelling tot de Peugeot 5008 (en de kleinere Opel Frontera…) kan de Grandland maximaal 5 personen vervoeren, en dus geen 7. Maar de zitruimte op de tweede rij is royaal, ondanks het gebrek aan verschuifbare achterbank, al klappen de rugleuningen wel in 3 delen neer (40/20/40).

De koffer van deze plug-inversie is identiek aan die van de mildhybride en volledig elektrische versies, met 550 liter onder de hoedenplank en tot 1.645 liter met de achterbank neergeklapt. Dat is mooi, al doen sommige gezinsbreaks nog beter. We konden ook de vele opbergvakken (in totaal 36 liter) doorheen het interieur waarderen.

ChatGPT aan boord

Goed nieuws voor de ergonomie: de Opel Grandland behoudt zijn fysieke knoppen voor de meest gebruikte bedieningen, zoals het volume van het infotainment, ontwasemen/ontdooien en de temperatuur en kracht van de ventilatie. Maar natuurlijk ontbreekt het niet aan schermen, met standaard een digitale cockpit van 10 inch achter het stuur en een centraal aanraakscherm van 10 inch op de basisversie Edition. Dat laatste is uit te breiden tot 16 inch op de topversie GS.

Bluetooth en draadloze Apple CarPlay/Android Auto zijn standaard, maar de ingebouwde GPS is een optie op de Edition, net als de inductielader voor je smartphone. Merk op dat de navigatie gepaard gaat met een stemassistent met ingebouwde ChatGPT, om preciezer te kunnen reageren op verzoeken van passagiers, hoewel we deze functie niet erg nuttig vonden in de praktijk.

 

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Een kleine 200 pk

Naast de mildhybride versie met 136 pk en de elektrische Grandland van 213 pk, is er dus deze plug-inversie die een 1,6 liter-turbobenzine (van Franse oorsprong en draaiend op de Miller-cyclus om minder te verbruiken) koppelt aan een elektromotor. Als beide krachtbronnen optimaal samenwerken, geeft dat een totaal van 195 pk en 350 Nm koppel. De prestaties zijn vlot, zonder echt spectaculair te zijn: 0-100 km/u in 7,8 seconden en een topsnelheid van 220 km/u. De gerobotiseerde 7-bak schakelt zacht en ook de overgang tussen elektrisch en benzine verloopt schokvrij. De ophanging verdient ook een pluim, met een zeer mooie balans tussen comfort en controle over de koetswerkbewegingen in de bochten.

Bijna 90 km elektrisch?

In de elektrische modus is de cavalerie beperkt tot 125 pk en 300 Nm, wat niet veel is, gezien het totale gewicht van 1.900 kilo. Opel kondigt een officiële elektrische autonomie aan van 87 km. Tijdens onze test, bij temperaturen van ongeveer 15°C, konden we een elektrisch verbruik meten van 22,4 tot 30 kWh/100 km, wat overeenkomt met een reële actieradius van 60 tot 80 km. Dat is dus best interessant. De regeneratie van remenergie is echter beperkt in te stellen, met enkel een B-modus voor de transmissie om het effect te versterken, maar geen peddels aan het stuur om te kunnen wisselen tussen meerdere niveaus.

De lithium-ionbatterij van 17,8 kWh netto is in ongeveer 9 uur opgeladen aan een gewoon stopcontact en in ongeveer 5:30 uur aan een laadpaal (standaard boordlader van 3,7 kW), of in 2:55 uur met de optionele boordlader van 7,4 kW (490 euro), die volgens ons niet echt nodig is. Met een lege batterij haalden we een mooie 4,5 l/100 km op een gunstig parcours rond de stad, maar je moet rekenen op ongeveer 7 l/100 km op gemengde ritten met stukken snelweg bij.

Prijs

Prijs Opel Grandland Plug-In 2025

Met een vanafprijs van 43.950 euro is de Opel Grandland PHEV een van de minst dure plug-inhybride SUV’s in zijn klasse (op de nog een stuk goedkopere MG HS na), wat hem een zeer mooie prijs/prestatieverhouding oplevert. De basisuitrusting is al redelijk compleet, maar het is jammer dat opties niet à la carte beschikbaar zijn: je moet ze via packs bestellen, wat de prijs snel doet oplopen en soms ongewenste accessoires met zich meebrengt. Qua fiscaliteit is er goed nieuws: plug-inhybrides blijven nog 100% aftrekbaar tot eind 2027; wat deze Grandland PHEV opnieuw interessant maakt voor professionals.

Verdict

De Opel Grandland is in alles goed, zonder echt ergens in uit te springen, waarmee het een interessante SUV voor het gezin is. Hij is 2.700 euro goedkoper en minder beperkend voor lange afstanden dan de elektrische versie, en is bovendien opnieuw fiscaal aantrekkelijk voor zelfstandigen en werknemers met recht op een bedrijfswagen. Maar particulieren die hun eigen wagen moeten betalen, zullen misschien eerder voor de mildhybride kiezen. Die is minder krachtig, maar kost ook bijna 8.000 euro minder met een gelijke uitrusting…

Advertentie
Advertentie