De nieuwe (tweede generatie) Grandland is de neef van de Peugeot 3008 en 5008, waarmee hij zijn technische basis deelt. Net als die twee modellen is de Opel er dus ook als mildhybride benzine (MHEV), als volledig elektrische versie, maar ook als plug-inhybride (PHEV), een technologie die nog wat langer fiscaal interessant blijft voor zelfstandigen en bedrijven in België na het nieuwe regeerakkoord. Laten we eens zien of de Grandland plug-in het beter of net minder goed doet dan zijn Franse neven… en dan zijn talrijke PHEV-concurrenten: de Citroën C5 Aircross, Cupra Terramar, Ford Kuga, Honda CR-V, Hyundai Tucson, Kia Sportage, MG HS, Skoda Kodiaq, Suzuki Across/Toyota RAV4 en de Volkswagen Tiguan.
Design Opel Grandland
Nieuwe dimensie(s)
Voor deze tweede generatie is de Opel Grandland een nieuwe dimensie ingeslagen. Hij is namelijk enorm gegroeid: 17,3 cm in de lengte, 3,6 cm in de breedte en 4,9 cm in de hoogte. Het model kreeg ook een meer assertieve, maar nog steeds klassieke stijl, die een breed publiek moet aanspreken. Qua formaat is de Opel Grandland II 4,65 m lang en zit hij dus net tussen zijn neven Peugeot 3008 (4,54 m) en 5008 (4,79 m) in. Merk ook op dat de Grandland kan worden geleverd met een tweekleurige lak.
Beleving Opel Grandland
Ergonomische zetels
In het interieur is het meubilair eerder klassiek en vrij somber. Niet alle stukken plastic zijn even mooi, maar de afwerking is over het algemeen van een hoog niveau en de assemblage voelt solide aan. Al vanaf de eerste kilometers valt de kwaliteit van de zetels op, vooral met de ergonomische zetels (een optie op de basisversie) met AGR-certificaat, de Duitse vereniging voor ruggezondheid. Bij de GS-versie kan je optioneel kiezen voor echt (Nappa)leer en een massagefunctie voor de voorzetels.
Geen kofferverlies
In tegenstelling tot de Peugeot 5008 (en de kleinere Opel Frontera…) kan de Grandland maximaal 5 personen vervoeren, en dus geen 7. Maar de zitruimte op de tweede rij is royaal, ondanks het gebrek aan verschuifbare achterbank, al klappen de rugleuningen wel in 3 delen neer (40/20/40).
De koffer van deze plug-inversie is identiek aan die van de mildhybride en volledig elektrische versies, met 550 liter onder de hoedenplank en tot 1.645 liter met de achterbank neergeklapt. Dat is mooi, al doen sommige gezinsbreaks nog beter. We konden ook de vele opbergvakken (in totaal 36 liter) doorheen het interieur waarderen.
ChatGPT aan boord
Goed nieuws voor de ergonomie: de Opel Grandland behoudt zijn fysieke knoppen voor de meest gebruikte bedieningen, zoals het volume van het infotainment, ontwasemen/ontdooien en de temperatuur en kracht van de ventilatie. Maar natuurlijk ontbreekt het niet aan schermen, met standaard een digitale cockpit van 10 inch achter het stuur en een centraal aanraakscherm van 10 inch op de basisversie Edition. Dat laatste is uit te breiden tot 16 inch op de topversie GS.
Bluetooth en draadloze Apple CarPlay/Android Auto zijn standaard, maar de ingebouwde GPS is een optie op de Edition, net als de inductielader voor je smartphone. Merk op dat de navigatie gepaard gaat met een stemassistent met ingebouwde ChatGPT, om preciezer te kunnen reageren op verzoeken van passagiers, hoewel we deze functie niet erg nuttig vonden in de praktijk.