Laten we maar meteen zeggen dat onze wedstrijd een groot succes was, maar dat het helaas niet mogelijk was om alle verzoeken in te willigen. Dit is het verhaal van de gelukkige winnaars.

Leuke look

De Twingo van de derde generatie valt in de smaak met zijn allures die herinneren aan de oude Renault 5 Turbo, vooral achteraan. Davy Vanspauwen kan het beamen, want hij rijdt zelf met een R5 GTE (met een turboloze 1.7 benzine) en ziet onder meer in het stuurwiel van de nieuwe Twingo een duidelijke verwijzing. 

De vijf deuren geven de Twingo iets extra’s. In het interieur en in de koffer is er nu wel iets minder plaats. Maar dat laten we graag beoordelen door onze testrijders die zelf een Twingo 2 hebben. “Ik vind hem vanbinnen minder groot dan de mijne”, legt Frédéric Marneffe uit. Zijn vriendin Isabelle Wansart nuanceert: “De algemene ruimte voldoet wel.” Stephanie Ruyters bevestigt de mindere ruimte en “dat je in de vorige Twingo de achterbank kon verschuiven”, maar merkt op dat “het interessant is dat je de voorste passagierszetel nu ook plat kunt leggen”. “De oude Twingo reed minder leuk, maar je kon er alles in meenemen”, aldus Wilfried Eilers.

De mogelijkheden om de auto te personaliseren, lijken iedereen wel te bevallen. “Al was het maar om de dag een beetje op te vrolijken”, voegt Laurent Graindorge toe. Jérôme Debuisson treedt hem bij en merkt op “dat het bovendien helemaal niet duur is”. Het optionele verplaatsbare opbergvak is volgens Laurent wel “vooral een gadget”.

De rijke uitrusting verleidde onze lezers, die reden met goed uitgeruste versies met het optionele R-Link-multimediasysteem. Lea Boesmans vond de rijstrookassistent die je waarschuwt als je van de rijstrook afwijkt een nuttig snufje en “iets om te overwegen voor onze volgende auto”. Ook de achteruitrijcamera van het R-Link-systeem kreeg goede punten.

“De afwerking is goed en de presentatie aangenaam, ondanks de harde plastics”, zegt Jérôme. Fons Vincken vindt de afwerking en materiaalkeuze in de Twingo “zelfs beter dan in de Captur die ik vorig jaar gekocht heb, nochtans een topversie”.

Beperkte koffer

De koffer heeft een beperkt volume (188 liter), maar dat lijkt onze lezers niet zo erg te storen. “Het zou sowieso maar onze tweede auto zijn”, legt Laurent uit. Hij apprecieerde ook de mogelijkheid “om een vlakke laadvloer te verkrijgen wanneer je de achterbank neerklapt, wat altijd handig is.” Serge Lebrun betreurt de kleine koffer maar vindt dat “de laaddrempel de juiste hoogte heeft”.

Rijpositie

De bestuurder zit relatief hoog, wat Laurent wel bevalt: “Het geeft een goed zicht op de weg.” De grotere Serge Lebrun vindt de ruimte op het nippertje. Jérôme, wiens vriendin kleiner is, vindt de Twingo “heel geschikt voor kleinere personen, maar de voetsteun is echt slecht ontworpen”.

Comfort

Over dit punt zijn al onze lezers het eens: de Twingo 3 rijdt comfortabel. Isabelle zegt enthousiast dat “het zijn grootste kwaliteit is”. Dominic Vincken vindt het veercomfort “comfortabel, maar iets steviger dan ik gewend ben van Renault, bijvoorbeeld in de vorige Mégane of de Captur”. Ook Alain Vandenplas “is zachter gewoon”.

Terwijl de motoren geprezen worden om hun stilte (en aangename klank), zijn de windgeluiden sterker aanwezig, zeggen Isabelle en Laurent. Wilfried en Thomas Eilers vonden de Twingo gevoelig voor zijwind op de snelweg.

De schokdempers bekoorden alle lezers, maar Serge en Jérôme vonden de SCe 70 vreemd genoeg iets harder. Het grote open dak is een aangename optie, al kun je het volgens Serge “beter sluiten boven 70 km/u, anders worden de windgeluiden te sterk”.

Motoren

Renault biedt twee motoren aan: de gloednieuwe SCe, een kleine atmosferische eenliter met 70 pk of de TCe (bekend uit de Clio), een 90 pk sterke 0,9 liter driecilinder aangepord door een turbo. Allebei worden ze gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak, maar een automaat met dubbele koppeling en zes versnellingen wordt beschikbaar in 2015.

De kleinste motor van de twee had het lastiger om te overtuigen. Laurent vindt hem “voldoende, vooral in de stad”, maar Isabelle en Frédéric betreuren “het gebrek aan kracht bij hernemingen”. Serge ziet daar een reden voor: “De motor is niet slecht, maar de versnellingsbak is te lang gespreid, hij verstikt de motor.” Alain Vandenplas vindt de SCe ondergemotoriseerd: “Je moet bijna altijd plankgas rijden en dat geeft geen goed gevoel.”   

De kleine SCe 70 is geschikt voor stadsgebruik, maar daarbuiten is de sterkere TCe 90 meer aangewezen. “De motor is krachtig en herneemt stevig”, zegt Jérôme enthousiast. “Jammer dat hij alleen beschikbaar is in de duurdere topversie”, betreurt Serge. “En dat hij wat tijd nodig heeft om te reageren”, vult Laurent aan. Jérôme stelde vast dat het verbruik één liter hoger lag bij de TCe (7,5 tegenover 6,5 l/100 km). Wat bijna iedereen mist, is de toerenteller in de instrumenten. Die biedt Renault alleen aan als een app.

Draait op een zakdoek

Alle bestuurders vonden de draaicirkel van 8,6 meter een zeer grote troef. Het weggedrag voldoet ruimschoots, vooral de feedback van het stuur, dat volgens Jérôme “licht en vrij van reacties is”. De architectuur met achterwielaandrijving stoorde onze lezers zeker niet. “Je voelt dat het een achterwielaandrijver is, maar hij rijdt heel veilig”, legt Serge uit. Volgens Alain Vandenplas kan dit onderstel zeker meer vermogen aan.

Conclusie

Onze lezers waren zeer te spreken over de wendbaarheid en het schattige uiterlijk. Drie van hen zijn zelfs van plan om volgend jaar een nieuwe Twingo te kopen, een vierde heeft nu nog niet de mogelijkheid om er een te kopen maar “is er helemaal verliefd op sinds de eerste keer dat ik hem zag”. Onze lezers vonden de prijs ook heel schappelijk.

De nieuwste Twingo is qua concept helemaal anders dan de eerste, maar bewijst dat de constructeur de juiste beslissing nam om van een wit blad te vertrekken. De ruimte en functionaliteit zetten een stap achteruit, maar de persoonlijkheid en wendbaarheid vallen meer dan ooit in de smaak. O tempera, o mores …