De Coyote S, de opvolger van de ‘nieuwe Coyote’, krijgt standaard een camera ingebouwd die filmt door de voorruit. De camera registreert telkens fragmenten van tien minuten. Na vier fragmenten wordt het eerste weer gewist om plaats vrij te maken, al kun je ook zelf aangeven dat de beelden opgeslagen moeten worden. Voelt de Coyote S een schok – bij een ongeval – dan slaat hij de beelden automatisch op. Zo vermijd je achteraf discussies met de tegenpartij of de verzekering over wie er precies in fout was.
Heb je schrik dat dit ook tegen jou gebruikt kan worden? De beelden worden alleen op het toestel opgeslagen en dus niet in een centrale database. Je kunt ze alleen bekijken door de Coyote S met een USB-kabel aan jouw computer te koppelen. De gereden snelheid staat er overigens niet op, wel de gps-coördinaten en het identificatienummer van het toestel.
Andere verbeteringen
De nieuwste radarverklikker van Coyote verbeterde ook op andere vlakken. Zo werd het scherm groter (van 3,2 naar 4 duim) en heeft het nu onderaan drie fysieke knoppen. Hiermee reageert Coyote op kritiek van klanten die het moeilijk vonden om de Coyote te bedienen zonder hun blik van de weg te halen. Het is nu ook mogelijk om met jouw stem commando’s te geven aan de Coyote S. Vroeger kon je wel meldingen bevestigen of ontkennen, nu kun je het toestel zelf bedienen door ‘Coyote activeren’ te zeggen.
Handig in fileverkeer is dat je tot 30 km op voorhand kunt zien op een kaart, inclusief de verwachte vertragingstijd. De nieuwe interface geeft ook duidelijker aan wanneer je te snel rijdt (groene elementen kleuren rood op het scherm en een knipperlichtje gaat branden) en extra iconen waarschuwen voor mist, een gladde weg, een weg in slechte staat of spookrijders. Dankzij de camera is nu ook een dashcam view-modus beschikbaar die op het scherm alle meldingen weergeeft op een beeld van de weg.
In de mobiele applicatie van Coyote, de iCoyote, is deze dashcam view ook beschikbaar, maar hier kunnen de beelden om technische redenen niet opgenomen worden.
15 procent van alle bestuurders
Momenteel heeft Coyote in België al 560.000 gebruikers en nog eens 210.000 met de app iCoyote. 15 procent van alle bestuurders rijdt dus rond met een Coyote. Het Franse bedrijf hoopt binnen de twee jaar te groeien tot meer dan een miljoen abonnees die met elkaar informatie delen om het verkeer veiliger te maken en boetes te vermijden.
De groei moet onder meer tot stand komen door de Coyote-diensten op zoveel mogelijk platformen aan te bieden, bijvoorbeeld via de MirrorLink-koppeling van jouw smartphone met het multimediasysteem in auto’s. Na Renault, Peugeot, Citroën en Volvo vind je de Coyote-service nu ook terug in de nieuwe multimediasystemen van Toyota.
Ook met de politie is er een samenwerking. Coyote speelt belangrijke verkeersinfo door aan de politie, terwijl die op zijn beurt berichten kan sturen naar de Coyote-gebruikers. Dat laatste gebeurde al 400 keer.
Prijs
De Coyote S is verkrijgbaar bij alle verdelers vanaf 3 november. Het toestel kost 219 euro en voor een jaarabonnement betaal je 144 euro, al zijn er interessante formules voor meerdere jaren. We stellen ons wel de vraag waarom de Coyote S wel verkeersinfo kan tonen op een kaart maar niet kan navigeren. Daar wordt naar verluidt aan gewerkt voor de toekomst … Voor wie in zijn auto al een ingebouwde gps heeft, is de Coyote S een nuttig accessoire maar met een Coyote S én een los gps-toestel wordt het wel heel druk op het dashboard.