20210428144127lotus.jpg

Lotus heeft flink wat details onthuld van zijn plannen voor de middellange termijn. Het merk wil liefst 4 nieuwe platformen lanceren, gaat volop voor elektrische aandrijving en zoekt samenwerkingen met andere constructeurs.

Emira

20210428144126lotusemira.jpg

Het eerste platform dat we mogen verwachten, is een sportwagenbasis. Op 6 juli onthult Lotus op deze architectuur de Emira, een nieuwe sportwagen die in één klap de Elise, de Exige en de Evora moet vervangen. De Emira krijgt nog een verbrandingsmotor die bij een andere autobouwer wordt ingekocht, maar details krijgen we nog niet. Vandaag gebruikt Lotus motoren van Toyota, maar omdat het tegenwoordig deel uitmaakt van de Chinese Geely-groep waar ook Volvo bij hoort, zou het weleens kunnen dat de Emira een Zweedse motor krijgt.

Evolution

Vervolgens komt het platform “Evolution”. Dat is bedoeld voor “lifestylevoertuigen”, wat laat vermoeden dat het merk plannen heeft om SUV’s te gaan bouwen. Alle sportwagenconstructeurs zijn daar vandaag mee bezig, maar hoe Lotus zo’n hoog op de poten gezette dikbil wil verzoenen met zijn traditie van vederlichte modellen is iets wat ons benieuwt. Er zou een heel gamma komen en Lotus heeft in het verleden al bewezen dat het wonderen kan verrichten met zijn chassisafstelling.

20210428144126lotus4.jpg

E-Sports

Een derde platform dat eraan zit te komen, is het “E-Sports”. Zoals de E in de naam aangeeft, is dit bedoeld voor elektrische sportwagens. Deze architectuur zal trouwens worden gedeeld met Alpine. Beide merken hebben al meermaals aangegeven dat ze vrij snel op puur elektrische aandrijving willen overschakelen. Het platform zou ook aan andere constructeurs worden aangeboden, maar Lotus zegt nog niet met wie het onderhandelt.

Extreme

20210428144126lotus.jpg

Tot slot is er het platform “Extreme”, voor hypercars. De eerste auto op die basis kennen we al even, want dat wordt de reeds lang aangekondigde elektrische Evija, met 2.000 pk uit vier elektromotoren in een auto die ‘slechts’ 1.680 kilo zou wegen en die een WLTP-rijbereik van 400 kilometer zou halen. Neen, ze zitten duidelijk niet stil daar in Hethel…

20210428144126hetellotus.jpg

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: