In
april van dit jaar is de Franse autoverkoop met 90 procent ingezakt. De
Renault-groep heeft het financieel heel zwaar en moet dringend 2,2 miljard euro
besparen besparen. Ook voor PSA is dit geen lachertje geweest. Renault zou
overwegen om meerdere fabrieken in Frankrijk te sluiten, maar dat is voor de
Franse regering, die aandeelhouder is van het merk, moeilijk te verteren.
President Macron wil daarom 8 miljard euro aan steunmaatregelen uittrekken voor
zijn auto-industrie door die resoluut naar de toekomst te richten: hij wil de
overheidssubsidie bij aankoop van een elektrische auto optrekken van 6.000 naar
7.000 euro. Tegen 2025 zouden in Frankrijk zo minstens 1 miljoen EV’s moeten
worden verkocht en Macron wil dat zijn land de Europese leider wordt in de
productie van batterijwagens. Er zouden ook subsidies komen voor wie een oude
dieselwagen inruilt voor een nieuwe Euro 6-diesel, een idee waar
milieuverenigingen al ontstemd op hebben gereageerd. Hoe dan ook zijn de
belangen kolossaal, want de Franse auto-industrie is goed voor 400.000
rechtstreekse en 500.000 onrechtstreekse banen in het land.