Elon Musk was maar wat trots bij de onthulling van zijn jongste geesteskind, de pick-up Cybertruck. Het gevaarte is nu al een enorm succes in de Verenigde Staten, met liefst 250.000 voororders.

Voor Europa lijkt het verhaal een stuk complexer, want volgens een consultant van SGS-TÜV Saar GmbH kan de Cybertruck bij ons gewoon niet gehomologeerd geraken. In het magazine Automobilwoche vertelt Stefan Teller, die werkt voor het controle- en analysekantoor, dat te veiligheidsregels in Europa strenger zijn dan in de VS. Bij ons worden voertuigen gecertificeerd door meerdere partijen (constructeurs, organismen en overheden) terwijl autobouwers in de VS hun producten zelf mogen certificeren.

Gevaarlijk?

Met zijn stijve en bijzonder robuuste koetswerk zou de Cybertruck volgens de Duitser niet kunnen voldoen aan de Europese homologatieregels. Hij denkt dat de voorbumper en de motorkap van de pick-up niet zijn ontwikkeld om bij een klap de schok af te leiden. Voor de veiligheid van inzittenden is het nodig dat de voorkant kreukelt om de botsenergie zo goed mogelijk op te vangen. En dan hebben we het nog niet gehad over de passieve veiligheid van fietsers en andere zwakke weggebruikers.

Teller ziet het dus niet goed komen voor de Cybertruck zoals hij er nu uitziet, maar dat wil niet zeggen dat hij nooit bij ons op de weg zal komen. Tesla kan een reeks technische aanpassingen doorvoeren om het model aan de Europese wetgeving te laten voldoen. Al zou dat wel gevolgen kunnen hebben voor zijn buitenissige design.