Iedereen zag het al aankomen:de donkere wolken die rond 19u30 boven Francorchamps hingen zouden hun duizenden liters water op het circuit  loslaten! Een eerste kwalificatiesessie geeft gewoonlijk al een goed beeld hoe de startgrid er zal uitzien, maar het onweer gooide al snel roet in het eten …

Het eerste kwartier bleef het droog, maar daarna kwam het water met bakken uit de hemel. Die eerste 13 à 14 minuten werden dus heel belangrijk. De best voorbereide deelnemers hadden dus groot gelijk toen ze van zodra het licht op groen gezet werd de piste opstormden. Zij grepen kans te krijgen om op een relatief droge piste een degelijke chrono neer te zetten met beide handen. Ook Vitaphone Racing had dat goed gezien …

De Maserati’s begonnen met een verkenningsronde en gingen daarna meteen in de aanval. Alex Müller zette een eerste referentietijd van 2’23” neer, maar die tijd werd al snel door een ontketende Maxime Soulet en zijn Corvette SRT n°3 verbeterd. De Braziliaan Enrique Bernoldi dook met de Corvette Sangari n°8 als eerste onder  2’20”. De strijd ging zo nog enkele minuten verder. In een indrukwekkende laatste rush kwamen de Maserati’s een na een over de finish en verbeterden ze allen hun beste tijd. Ze namen zo de eerste drie plaatsen in, net voor de wolkbreuk. Zowel Soulet als Bernoldi, die beiden op weg waren naar een erg sterke tijd , werden in hun aanloop bruusk gestopt door de regen.

Uiteindelijk zette Alex Müller met de Maserati n°2 de beste tijd neer. De Italiaan Pier Guidi draaide met de derde MC12 de tweede tijd, net voor de n°1 van Bartels-Bertolini-Sarrazin-Negrao. De Corvettes van Bernoldi-Streit-Maassen en Soulet-Gavin-Longin-Ruffier vervolledigden de top vijf. De Ford GT van Leinders-Kuppens-de Doncker maakte optimaal gebruik van de geboden tijd en staat zesde. De Corvette van Kumpen-Hezemans-Menten-Mollekens, die in het begin van de sessie problemen kregen met de brandstoftoevoer, moesten genoegen nemen met de 7de tijd, net voor de Nissan van Krumm-Turner-Davidson.

In de categorie GT2 herhaalde Ferrari het succes van Maserati met een snelste tijd voor Bruni-Vilander-Melo-Companc (AF Corse), voor Niarchos-Mullen-Quaife-Goodwin (CRS Racing). DeTrackspeed Porsche met Ortelli-Sugden-Bergmeister-Ashburn klokte als derde af.

In de G3 draaide de Ford Matech van Mutsch-Martin-Hennerici-Wyss een indrukwekkende 11de tijd, voor de Aston Martin van Renard-Wauters-Van Hooydonck-Schroyen en de Porsche van Kelders-Greisch-Desbrueres-Hélary

Met een 17de plaats algemeen was Audi niet echt in feeststemming. Toch nam hij in G2 de leiding voor de Mosler van Villeneuve-Radermeker-Ho-Pin-de Sordi en de Porsche van Lichtner-Hoyer-Eckert-Rich-Sharp.

De twee avondsessies, die ook in de regen verreden werden, veranderden niets aan de startgrid. Alles werd eerder die dag op amper 15 minuten vastgelegd. Voor de vele fans die de regen trotseerden is het nu hopen op een zonnig weekend.