Procentueel betekende dit in 2008 27% van de verkoop. In België en Luxemburg is de vraag wat minder en kiest 18% voor vierwielaandrijving. Momenteel telt het BMW-gamma 37 modellen met xDrive. Het laatste nieuwe is de BMW 320d xDrive. Die kreeg net als het hele 3-gamma een update.
Geschiedenis
De eerste BMW met vierwielaandrijving was de 325ix. Toch stegen de verkoopcijfers pas bij de lancering van de X5 in 1999. Die laatste was trouwens de eerste Sports Utility Vehicle ter wereld. Door zijn uitstekende prestaties en rijgedrag werd het onderscheid met andere offroaders zo groot dat BMW zelfs een nieuw segment creëerde. Sindsdien hebben verscheidene constructeurs het voorbeeld gevolgd, maar BMW behoort nog steeds tot de absolute top. Sinds 1999 werden al 1,3 miljoen exemplaren verkocht. Bij de xDrive wordt de kracht via een elektronisch bediende koppeling met meerdere schijven naar de transferbak overgebracht. Hierdoor kan het vermogen variabel tussen de voor- en de achteras verdeeld worden, wat steeds voor een efficiënte tractie zorgt. In normale omstandigheden wordt de kracht in een 40/60 verhouding tussen voor- en achteras verdeeld. Sensoren meten voortdurend het eventuele doorspinnen van de wielen, waarbij in enkele tienden van een seconde het systeem aan de omstandigheden wordt aangepast.
Techniek
Voor een nog preciezere werking worden de rekeneenheden van de dynamische rijcontrole (DSC) en de xDrive aan elkaar gekoppeld. In enkele fracties van een seconde stuurt het elektronische beheer de stand van de transmissie en de stabiliteitscontrole. Zo blijven stabiliteit en prestaties gegarandeerd. Zelfs bij bruuske veranderingen zoals een erg slecht wegdek, snel draaien en hevig remmen of optrekken, reageert de ICM snel en gepast. Ook de optionele adaptieve stuurinrichting wordt bijgestuurd. Al die elektronica zorgt ervoor dat de auto uiterst stabiel en toch zeer dynamisch blijft. Onderstuur en overstuur worden onmiddellijk gedetecteerd en gecorrigeerd. Bij onderstuur bijvoorbeeld remt het DSC het achterwiel aan de binnenzijde van de bocht af, zodat de auto niet verder naar buiten glijdt.
Facelift
In de lente van dit jaar kreeg de 3-reeks een lichte facelift. Nieuwe lichten met led-technologie, aangepaste bumpers, bredere sporen en hertekende deurdrempels en spiegels fristen het uiterlijk op. Ook het interieur werd aangepakt. De afwerking is nu nog geraffineerder en de verbeterde iDrive uit de 7-reeks wordt nu ook in de 3-reeks gemonteerd. Daar bovenop wordt nu ook het Professional-navigatiesysteem met een 8,8-duimsscherm aangeboden. Het EfficientDynamics-pakket krijgt de laatste nieuwigheden. BMW breidt de maatregelen om verbruik en uitstoot te verlagen nog verder uit: energierecuperatie bij het afremmen, een stop&startsysteem, een schakelindicator en rationeler gebruik van de comfortuitrusting. Maar ook de elektromechanische stuurbekrachtiging, banden met lage rolweerstand en de actieve bediening van de cockpitverluchting dragen bij tot een lager verbruik. In de optielijsten vinden we de Active Steering, die aan lage snelheid voor een sterke bekrachtiging en ontdubbeling zorgt en waardoor manoeuvres erg makkelijk worden. Bij hoge snelheid is de werking minder sterk en worden de gevolgen van een brute en te sterke stuuruitslag verminderd. De Adaptive Headlights passen de lichtstraal aan de omstandigheden aan. Stuuruitslag, stuurhoek en de snelheid van de wagen beïnvloeden de verlichting. Bij lage snelheid verlichten twee extra lichten de binnenzijde van de bocht. Tenslotte is er nog de Active Cruise Control die de snelheid van de auto aanpast aan de snelheid van de voorligger.
Rijden
Testwagens worden meestal rijkelijk uitgerust en ook onze 320d was daar geen uitzondering op. De basisprijs bedraagt 37.600 euro. Voor de xDrive betaal je 2.600 euro extra. Een automaat met zes verhoudingen, een panoramisch dak, het Professionel-navigatiesysteem, een automatische airco, xenon-verlichting, Cruise Control en allerhande niet-echt-noodzakelijke-maar-wel-aangename gadgets dreven de prijs op tot boven 53.000 euro. Anti-verblindingsspiegel, licht- en regensensoren, verwarmde zetels, enz. De optielijst is lang en duur. Aan de buitenzijde geven enkel de logo’s aan dat je met vierwielaandrijving onderweg bent. De xDrive maakt de auto 85 kg zwaarder, maar dat hindert niet. De auto rijdt in alle omstandigheden aangenaam en erg makkelijk. Zo vlot zelfs dat je beter enkele dure opties laat varen en voor de xDrive kiest. Tijdens onze test legden we zo’n 1.500 km af. In België hielden we ons aan de snelheidslimieten, in Duitsland duwden we stevig door, en in de stad reden we voorbeeldig. Het gemiddeld verbruik lag op 6,6 liter per honderd kilometer. Erg goede cijfers voor een vierwielaangedreven auto met automaat. Om fiscale redenen werd de motor van 177 naar 163 pk teruggeschroefd. Maar die 14 paarden mis je niet. Tijdens de hele rit zorgde de 320d xDrive voor het nodige rijplezier. De stoelen steunen erg goed en het ophangingcomfort is typisch Duits: droog, maar uitstekend. Het rijgedrag mag wat minder speels zijn als dat van de achterwielaangedreven versie, de auto blijft ook in slechte omstandigheden altijd zeker en efficiënt. Bijna perfect dus.