Zoals verwacht draaide de strijd voor de pole voor de 61ste editie van de Total 24 Hours of Spa op een duel tussen de Italiaanse en de Amerikaanse bolides uit. Enerzijds was er titelverdediger Maserati, met drie MC 12’s van het Vitaphone Racing team en anderzijds zagen we de Corvette, winnaar van vele Mans en American Le Mans Series races. Drie Z06, verdeeld over drie teams (Selleslagh Racing Team, PekaRacing en Sangari Team Brazil) bonden de strijd aan.
Zowat iedereen gaat er van uit dat één van deze zes teams zondag het hoogste hoogste schavotje van het podium mag betreden. Zoals verwacht hebben ze alleszins de oefensessies gedomineerd.
In slechte weersomstandigheden heeft de Corvette donderdagmorgen de beste tijden neergezet. De Brit Oliver Gavin, officieel piloot, schatte de weersveranderingen goed in en kon als een van de weinigen op slicks zijn snelle rondje draaien. Achter de Z06 SRT nam de Maserati n°1 van Bartels-Bertolini-Sarazin-Negrao de tweede plaats in, net voor de Corvette van PekaRacing. De twee andere Maserati’s en de Braziliaanse Corvette eindigden op een 5de, 6de en 7de plaats. Een verassende vierde was de Nissan GT-R van het Nissan Motorsports team. Deze Nissan voldoet al aan de reglementering van 2010 en zou in principe iets minder snel moeten zijn dan de GT1 van de eerste generatie. Piloten Anthony Davidson, Darren Turner en Michael Krumm zijn natuurlijk niet van de minsten en hebben optimaal gebruik van hun GT-R gebruik kunnen maken om in delicate weersomstandigheden de vierde plaats binnen te rijven.
‘s Namiddags werden op een opdrogende piste steeds scherpere tijden neergezet. Het zag er een hele tijd naar uit dat Oliver Gavin de enige zou zijn die onder de 2’18” kon blijven, maar op het einde van de sessie zette de Duitser Alex Müller met de Maserati n°2 de beste tijd neer.
Achter beide snelle formaties volgden de Maserati’s Vitaphone n°2 en 33, en de Corvette’s 4 en 8 op minder dan 8 tienden van een seconde. Wat verder volgde de Ford GT van het Marc VDS Racing team – net als de Nissan in GT1 specificatie 2010 – die zijn rol als outsider nogmaals duidelijk maakte.
De Audi R8 LMS van Phoenix Racing team zorgde voor sensatie door een knappe negende tijd algemeen neer te zetten te midden het peloton van de GT1 wagens en met heel wat voorsprong op de rest van de categorie G2. De Saleen S7 van het Full Speed Racing team maakte de top tien volledig.
De horde GT2 wagens verzorgden het spektakel. Een hevige strijd om de pole tussen de Porsche 911 GT3 RS en de Ferrari F430 zorgde voor heel wat animo. Uiteindelijk trok de Porsche van het Imsa Performance Matmut van Pilet-Long-Narac aan het langste eind. Achter hem volgde de de Ferrari’s n°50 van AF Corse en de n°77 van BMS Scuderia Italia.
Ook in de G3 klasse kaapte een Porsche de beste tijd weg. De 911 GT3 Cup S van Mühlner Motorsport van François Verbist zette de beste tijd neer. Zij haalden het voor de Ford GT n°121 van Matech GT Racing en de Aston Martin DBRS 9 van Barwell Motorsport.
Oud Formule 1 wereldkampioen, Jacques Villenueven eindigde samen met Ho-Pin Tung en onze landgenoten Vincent Radermecker en Loris de Sordi op de Mosler MT 900 op een 20ste plaats.
Beide vrije oefensessies werden zonder zware incidenten werden afgewerkt en de 37 teams mogen zich voor de kwalificatiesessies opmaken. Oorspronkelijk kregen 39 teams groen licht om aan de wedstrijd deel te nemen, maar de twee Porsches van PMB Motorsport uit categorie G2 dienden forfait te geven.
In de aanloop naar de kwalificatiesessies vraagt iedereen zich af welke chrono dit jaar goed zal zijn voor de pole. Zal de indrukwekkende 2.13.923 van Pedro Lamy en zijn Saleen Larbre Compétition van verleden jaar van de tabellen verdwijnen? “Dat is helemaal niet zeker ”, zegt Eric van de Poele.”Dit jaar werd de reglementering voor de banden aangepast en beschikken we over niet over dezelfde rubbers als verleden jaar. Maar als het droog blijft zit er toch een 2.14 in”. Wie durft er te wedden?