Onze Nederlandse collega Werner Budding speelt op zijn YouTube-kanaal België en Nederland tegen elkaar uit. En dat ter gelegenheid van zijn escapade aan het stuur van een Bentley Bentayga V8 S (uiteraard oranje!) naar ons land.
Geen reden tot klagen?
Eerste vaststelling: België profileert zich als een meer gastvrij land voor dit soort prestigieuze auto’s. Volgens Werner moet je om in Nederland met een 550 pk sterke 4.0 liter V8 te rijden meer dan €300.000 betalen. In België doe je dat voor minder dan € 230.000. Een groot verschil.
Maar het is ook goedkoper om hem in België te gebruiken. Doe je in Nederland de 80 liter grote tank van de Bentley SUV vol, dan betaal je meer dan € 170, terwijl dat in België ongeveer € 150 kost. En als je in de verleiding komt om het gaspedaal op de snelweg iets te diep in te drukken, kost een snelheidsovertreding van 30 km/u je in Nederland € 302, tegen € 173 in België. Een telefoontje tijdens het rijden? In Nederland betaal je €350, tegenover bijna de helft van dat bedrag (€174) in België.
Culturele verschillen?
Maar het is niet alleen een kwestie van kosten in deze vriendschappelijke confrontatie. Werner is ook verbaasd over de mate waarin België zich ontpopt als een 'natie van automobilisten'. In 2021 bijvoorbeeld werden in België, ondanks een 'zwart' jaar dat gekenmerkt werd door de coronacrisis, meer dan 380.000 nieuwe auto's ingeschreven, tegen slechts 320.000 in Nederland. Een indrukwekkend verschil als je bedenkt dat het aantal inwoners in Nederland aanzienlijk hoger ligt: 17,4 miljoen tegen 11,6 miljoen in ons land... Dat BMW bovenaan de verkoopstatistieken staat in onze markt staat, is voor Werner ook verrassend (ook al is dat voor ons een historische primeur...). In Nederland trokken Volkswagen en Kia aan het langste eind. De Kia Niro was vorig jaar het best verkochte model in Nederland, terwijl de Citroën C3 in ons land op het hoogste schavot eindigde. Anderzijds was de 'Made in Belgium' SUV, de Volvo XC40, vorig jaar de op één na best verkochte auto aan beide kanten van de grens.
Meer interessante tweedehandsauto's in België
Tenslotte zijn nieuwe auto's over het algemeen betaalbaarder in België dan in Nederland. Werner noteert een verschil van ongeveer €4.000 in het voordeel van België bij modellen tot +- € 25.000. Het verschil wordt dan aanzienlijk groter, zoals we bij de Bentley zagen, voor meer exclusieve modellen. De nieuwe BMW M3 kost in Nederland bijvoorbeeld tot bijna € 40.000 meer (€ 123.000 tegen € 87.000).
Tweedehandsauto's zijn ook aantrekkelijker in België. Veel Nederlanders kijken naar Duitsland voor hun tweedehandsauto's, maar ze zouden ook eens naar het aanbod in België moeten kijken, zegt Werner!
Als je zijn tips wilt volgen of zijn nieuwste video's wil ontdekken, aarzel dan niet om je op zijn YouTube-kanaal te abonneren.