Overzicht

De Mazda 6 zoals we hem nu kennen verscheen in 2007 op de markt. Hij werd enthousiast ontvangen en viel op door zijn dynamische uitstraling en zijn sportief rijgedrag. Voor sommige klanten was dat rijgedrag zelfs iets te sportief en na een tijdje werd de roep om een ‘bravere’ en comfortabelere Mazda 6 luider en luider.
Aan de buitenzijde verandert er erg weinig en op enkele details na blijft ook het interieur ongewijzigd. Maar achter het stuur zijn de aanpassingen duidelijk merkbaar. Als kers op de taart heeft Mazda de motoren zuiniger gemaakt. Op het eerste gezicht merk je de verschillen nauwelijks op, maar toch heeft Mazda niet minder dan 400 aanpassingen doorgevoerd. We kennen facelifts die veel minder om het lijf hadden.

Stijl

Aan de voorzijde zie je dat er iets veranderd is, maar je vraagt je af wat. De constructeurs kennende, moet je vooral naar de bumpers kijken. En inderdaad, bij nader inzien blijkt de voorbumper helemaal nieuw en meer in evenwicht met het radiatorrooster en de nieuwe lichten. Eerder een zachte evolutie dan een complete metamorfose.
Achteraan veranderen de lichten een beetje. Allemaal kleine dingen, maar de Mazda 6 blijft een mooie auto in een erg Japanse stijl. En dat is goed zo, want de oosterse lijnen verschillen sterk van de klassieke lijnen van zijn rivalen.

Chroom in het interieur

Europeanen zijn muggenzifters die de kleinste details controleren en zelfs de bekleding van het handschoenkastje inspecteren. Een mentaliteit die blijkbaar ook in Japan is doorgedrongen, want de nieuwe Mazda 6 overtuigt met kwalitatief en aangenaam aanvoelend kunststof.
Enkele goed aangebrachte chroomaccenten vrolijken het dashboard op, terwijl de kwaliteit van de stoelen verbeterde. Een mooi detail is centrale console uitgevoerd in pianolak. Hier en daar zorgen enkele kleinere accenten voor meer sfeer. Het interieur blijft discreet, maar aangenaam.

Techniek

We vertelden al dat het onderstel stabieler en minder levendig is geworden. Tegelijk verbetert het rijcomfort. Wat de motoren betreft, geniet vooral de 2-liter DSI benzinemotor met rechtstreekse injectie van verbeteringen. Zijn vermogen klimt naar 155 pk, terwijl het koppel nu 193 Nm bedraagt. Met een gemiddeld verbruik van 6,9 l/100 km is hij bovendien erg zuinig. De CO2-uitstoot bedraagt 159 g/km.

Bij de dieselmotoren maakt Mazda schoon schip. De voor ons fiscaal interessante 2-liters worden afgevoerd. De 2,2-liter blijft wel in het gamma en is beschikbaar in drie vermogensversies: 129, 163 en 180 pk. Het gemiddeld verbruik van de minst krachtige versie bedraagt 5,2 l/100 km (138 g CO2/km), de twee andere versies verbruiken 5,4 l/100 km (149 g CO2/km).
Ten slotte willen we het nog even hebben over de elektronische rijhulpen. Vanaf nu is de Mazda 6 uitgerust met starthulp op hellingen (HLL), adaptieve verlichting (AFS) en noodremhulp (ESS).

Prijs

Ter herinnering: het gamma van de Mazda 6 bestaat uit drie koetswerkvormen, een berline met vier of vijf deuren en een break. De instapversie is de vierdeursberline met 1,8-liter benzinemotor in Challenge-uitvoering, die 22.690 euro kost. De duurste versie is de break Sport 2.2 CDVi 180 waarvoor je 34.590 euro moet neertellen. Onze keuze? De vijfdeurs Challenge 2.2 CDVi met 129 pk voor een prijs van 25.990 euro.