Mazda, gevestigd in Hiroshima, Japan, heeft een unieke visie op autodesign, gekenmerkt door het "Kodo"-design en de "Jinba Ittai"-filosofie om "een band tussen bestuurder en voertuig te creëren die vergelijkbaar is met de band tussen een ruiter en zijn paard". De fabrikant benadrukt met trots zijn Japanse roots, waarbij het vakmanschap van de Takumi-meesterambachtslieden volgens het "Monotsukuri"-principe centraal staat, met als doel leven in objecten te blazen. Mazda's ingenieurs werken daarnaast ook aan vernieuwende technische oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan de beroemde Wankelmotoren in de meer dan honderdjarige geschiedenis van het merk. In het huidige aanbod vind je de e-Skyactiv X, een benzinemotor met compressieontsteking die de zuinigheid van een dieselmotor combineert met krachtige prestaties in de hogere toeren en een lagere uitstoot. Mazda staat natuurlijk ook bekend om zijn iconische roadster, die uiteraard aanwezig is in Paleis 6.

Advertentie
Advertentie

Een eerste verrassing

Voor deze 101e editie van het Autosalon van Brussel heeft Mazda een Europese primeur in petto: de Mazda 6e. Deze elektrische berline van 4,92 m is rechtstreeks afgeleid van de Deepal SL03. De elektrische motor levert 258 pk voor de E-Skyactiv EV en 244 pk voor de E-Skyactiv EV Long Range, met een maximaal koppel van 320 Nm. De actieradius van de E-Skyactiv EV, met een LFP-batterij van 68,8 kWh, bedraagt 479 km (WLTP). Het Long Range-model beschikt over een NMC-batterij van 80 kWh, goed voor een actieradius van 552 km (WLTP). Opvallend is dat snelladen beperkt blijft tot 200 kW bij de kleine batterij en 95 kW bij de grotere batterij.

Rode elektrische Toyota bZ3 met slank ontwerp in een moderne showroom.
Rode Mazda 6e, achteraanzicht, stijlvolle spoiler en moderne achterlichten.
Luxe interieur van een Mazda CX-90 met modern multimediascherm en beige lederen afwerking.
Advertentie
Advertentie

SUV-aanbod

Mazda stelt verschillende SUV’s met een lange motorkap voor. De CX-30 pronkt met zijn 2.0 e-Skyactiv X-motor van 186 pk. Deze SUV, met een lengte van 4,40 m, is verkrijgbaar vanaf minder dan 30.000 euro. Getrouw aan het huisdesign is ook de imposante CX-80 aanwezig, met zijn plug-inhybride aandrijflijn van 2.5 l en 327 pk. Deze kolos van 5 meter biedt drie zitrijen en heeft een vanafprijs van 60.000 euro, zowel als PHEV, zoals op de stand, als met de 254 pk sterke dieselmotor. De kleinere CX-60, die 26 cm korter is, ontbreekt dit jaar. Dit model krijgt wel een update in 2025.

Zilveren Mazda CX-30 rijdend op een plattelandsweg met heuvels op de achtergrond.
Rode Mazda CX-60 rijdt op een landelijke weg, onder een heldere hemel.

Made in France

Op de stand in Paleis 6 staat onder andere de Mazda 2 Hybrid. Dit is in feite een Toyota Yaris met een Mazda-badge. Deze zelfopladende hybride stadswagen met een 1.5 3-cilindermotor en 116 pk kan zijn afkomst moeilijk verbergen. Het design heeft niets met Kodo te maken en is volledig Toyota. Wil je dus een Yaris rijden zonder dat iemand het doorheeft? Kies dan voor de Mazda 2 Hybrid, die eveneens in Onnaing, nabij Valenciennes in Frankrijk, wordt gebouwd. Reken op een stevige 30.000 euro voor deze gedurfde keuze.

Advertentie
Advertentie
Witte Mazda 2 Hybrid in een moderne stad, elegant ontwerp en stedelijke omgeving.

De klassieker

Geen enkel Autosalon is compleet zonder de Mazda MX-5 Roadster 1.5 met 132 pk. Deze bekende, lichte cabriolet, die verkrijgbaar is vanaf 32.000 euro, zal de liefhebbers van pure en betaalbare rijervaringen zeker doen watertanden. De Miata is al meer dan 1 miljoen keer geproduceerd sinds de lancering van de eerste generatie in 1989. Hoewel de vierde generatie van de roadster te bewonderen is in Brussel, heeft Mazda ervoor gekozen om de Mazda 3 en de elektrische SUV MX-30 niet mee te brengen.

Advertentie
Advertentie
Grijze Mazda MX-5 cabriolet op zonnige bergweg met heldere blauwe lucht.