Zoals zo vaak, zetten de cijfers van het Belgian Mobility Dashboard (BMD, een initiatief van het VBO en FEBIAC) voor het jaar 2024 aan tot nadenken.
Elke Belgische werknemer heeft in 2024 gemiddeld 40 uur doorgebracht in de file, wat een stijging van 1% is ten opzichte van 2023. Het gaat hierbij niet alleen om tijdverlies dat frustrerend is, maar het kost de Belgische economie ook handenvol geld. De kosten worden geraamd op meer dan 5 miljard euro.
Om tot deze conclusies te komen, baseert het BMD zich op geaggregeerde GPS-gegevens om realtime verkeersomstandigheden te analyseren. Dankzij deze aanpak kunnen niet alleen klassieke files worden gedetecteerd, maar ook ongebruikelijke vertragingen. De verzamelde gegevens worden vervolgens omgezet in precieze statistieken over het gemiddelde tijdverlies en de economische impact daarvan.
6 minuten per dag, 40 uur per jaar
In 2024 verloor een automobilist gemiddeld 6 minuten en 35 seconden per dag in de file. Dit komt neer op 40 uur per jaar. Dit lijkt misschien weinig, maar het loopt al snel op, vooral voor beroepschauffeurs. De Belgische economie, waarin het wegtransport een cruciale rol speelt, wordt hierdoor zwaar getroffen. Volgens het BMD is 59% van de totale filekosten toe te schrijven aan het goederenvervoer. Deze vertragingen leiden tot financiële verliezen en een verminderde efficiëntie binnen de hele sector.
De maand oktober bleek de duurste maand in termen van verkeerscongestie, met een kostenpost van maar liefst 549 miljoen euro. November (518 miljoen euro) en september (502 miljoen euro) vervolledigen de top drie. In januari werden de langste files geregistreerd, met een gemiddelde dagelijkse filelengte van 1.544 km, gevolgd door november (1.497 km) en oktober (1.453 km).
De zwaarste dag voor automobilisten was woensdag 17 januari. Een sneeuwbui die rond 17 uur begon, veroorzaakte een piek van 8.280 km aan files op het Belgische wegennet!