Bert Troubleyn

13 NOV 2020

Mazda laat zescilinder en andere toekomstplannen zien

In een rapport over de financiële resultaten van het merk lieten de Japanners ook een aantal interessante technische oplossingen voor de toekomst zien.

20201113073703mazdavision.jpg

Begin deze week publiceerde Mazda zijn financiële rapport voor het derde trimester van 2020, met uiteraard wat aandacht voor de impact van Corona op de resultaten. Interessanter was dat de constructeur ook aandacht besteedde aan zijn toekomstplannen. Zo was in het rapport voor het eerst een foto te zien van een toekomstige motor waar al lang geruchten de ronde over doen: een zescilinder in lijn.

20201113073702mazda6cylindres.jpg

De zespitter lijkt behoorlijk groot om dwars onder de motorkap te proppen, maar Mazda spreekt expliciet van een nieuwe architectuur met motoren in lengterichting. Dat doet liefhebbers dromen van een achterwielaangedreven berline of break (de Mazda 6 is over minder dan 2 jaar aan vervanging toe), maar helaas zegt het merk dat het een vierwielaandrijver wordt. Bijzonder is dat de nieuwe zescilinder niet alleen benzine zal verstoken, want er komt ook weer een dieselversie, terwijl dat type motor toch sterk aan marktaandeel aan het inboeten is.

20201113073703mazdamx-5ev.jpg

Elektrisch

Hoewel Mazda tot voor kort regelmatig heel expliciet heeft aangegeven niet van elektrische aandrijving te houden, verwijst het naar meer elektrische techniek in zijn compacte modellen. De eerder aangekondigde range extender via een rotatiemotor wordt heel expliciet in het rapport vermeld. Verrassend genoeg is ook een technische doorsnede te zien van een elektrisch aangedreven MX-5.

20201113073858mazdavision.jpg

Als uitgerekend Mazda van zijn imagomodel een BEV-variant op de markt zou brengen, zou dat een heel sterk teken zijn dat de tijdsgeest onherroepelijk aan het veranderen is. Verder verwijst het rapport naar dezelfde recepten die de hele industrie vandaag gebruikt: mildhybride (48V) en plug-inhybride technologie zitten in de pijplijn.

20201113073702mazdavision.jpg

Samenwerken

Tot slot geeft het relatief kleine merk nog aan dat het niet alle investeringen alleen zal dragen, want de bedoeling is om veel intensiever met bestaande en nieuwe partners te gaan samenwerken. Zo zal Toyota technologie leveren voor elektrische en/of autonome voertuigen en wordt de volgende generatie van de pick-up BT-50 een Isuzu. Toyota wordt ook aangesproken voor hybride technologie in een nieuwe SUV voor de Amerikaanse markt. Vooraleer we al die zaken concreet op de weg zullen zien, moeten we echter nog even geduld koesteren: 2022 wordt een jaar waarin we veel nieuws van Mazda mogen verwachten…
Advertentie
Advertentie
Advertentie