Het recept voor rijplezier is heel simpel: aandrijving op de achterwielen, twee zetels in het midden (verder naar achteren in vergelijking met de vorige modellen), een stoffen dak, een motor voorin en dat is het. Voor het eerst wordt dit recept trouwens gedeeld met een ander model, namelijk de toekomstige Alfa Romeo Spider. De twee constructeurs werkten samen aan de ophanging. Die bestaat uit een dubbele driehoek vooraan en een multilinkas achteraan.
Agressievere stijl
Gedaan met het lieve gezichtje. Een kwarteeuw lang glimlachte de Mazda MX-5 naar de weg. Vandaag heeft hij een dreigende blik. Tijden veranderen; de koplampen werden strakker maar het resultaat is daarom niet minder indrukwekkend. Het design is ook complexer dan vroeger. Achteraan herinnert hij een beetje aan de BMW Z3.
Dynamiek
Mazda rept nog met geen woord over de motoren, we weten alleen dat het gaat om viercilinder benzines met directe injectie. De nieuwe MX-5 werd een honderdtal kilogram lichter, vooral dankzij gebruik van aluminium voor het koetswerk en een lichtere kap. Die kun je nog altijd manueel bedienen vanuit de bestuurderszetel. Voor muziekliefhebbers heeft Mazda een stereo met luidsprekers die geïntegreerd zitten in de hoofdsteunen.
Nobuhiro Yamamoto, Programme Manager van de MX-5, vat de kern goed samen en zegt dat “het voornaamste is dat de bestuurders maximaal rijplezier beleven, ongeacht de plaats of tijd.”