Eendracht maakt macht. Na een eerste en fel bestreden manche op Zolder tussen 8 verschillende merken trekt de Belgian GT Mediagroep Van Dyck 2009 dit weekend naar Spa-Francorchamps in het kader van de 1000 km van Spa. Een prestigieus evenement waar onze gebruikelijke piloten zich ook zullen kunnen meten aan de deelnemers van de British GT, de Britse tegenhanger van de Belgian GT.

Er komen een dertigtal auto’s aan de start, met niet minder dan 23 GT3’s en tien verschillende merken. Naast onze Ferrari, Aston Martin, Ford GT, Dodge Viper, Ford Mustang, Lamborghini, Audi R8 LMS en Porsche mogen we dus ook op de snelle Moslers ( met de MTR900’s Rollcentre van Martin Short, Gregor Fisken en Stuart Hall ) en de Ascari KZ1R rekenen.

Het klassement van elke nationale competitie blijft behouden, maar ze worden wel allemaal samen losgelaten op het circuit en er is slecht één reglement van toepassing. Dit moet gegarandeerd voor spektakel zorgen tijdens de twee races van een uur op zaterdag om 12u10 en zondag om 9u05.

Wie wil winnen zal dus maar beter vroeg opstaan, zeker op zondag. Na de Belgian Race Kick Off kijken we met ongeduld uit naar het verdict van deze tweede afspraak op Spa, een circuit waar vermogen en topsnelheid beter tot hun recht komen. We hebben verleden jaar al mogen vaststellen dat de Dodge Viper (die van Jeffrey Van Hooydonk bijvoorbeeld) daar gunstig gebruik van kon maken. Dit zou ook de drie Aston Martin’s en de Ford GT van het Kuismanen Racing team goed moeten uitkomen.

De Ferrari 430 (waarvan er 6 aan de start komen, met onder andere die van de snelle Allan Simonsen) van de huidige leiders Bouvy en Coens, en die in de vorige editie op Spa niet echt schitterde, vertrekt met een extra ballast van 40 kg als gevolg van hun derde plaats op Zolder. Dat is bijna evenveel ballast als de 50 kg van de twee “Pro-Pro” teams van Jean-François Hemroulle/Tim Verbergt (Phoenix) en Bert Longin/François Verbist.

Het ziet er ook naar uit dat de nieuwe Audi R8 LMS er in twee weken tijd goed is op vooruit gegaan (met een eerste FIA GT3 podium op Silverstone), wat ook kan gezegd worden van de Porsche. De Ford Mustang van het VDS team heeft op zijn beurt een vermageringskuur van 80 kg ondergaan en zou, zoals de Lamborghini Gallardo van het JD by KS team, met zijn vermogen beter tot zijn recht moeten komen op Spa.
Tot slot geven we nog even mee dat er twee kwalificatiesessies gehouden zullen worden van 20 minuten elk. De eerste sessie gaat vrijdag van start om 14u40 en zal de startorde van de eerste race bepalen. De resultaten van de tweede sessie bepalen de startorde van de tweede race.