Ondanks het crisisklimaat werd de verkoop van RM Auctions in Monaco een succes, een treffend bewijs dat de allerrijksten meer dan ooit hun toevlucht zoeken tot verzamelauto's. Van de 22 gepresenteerde Ferrari's heeft er eentje alle verwachtingen verpulverd door meer dan 5 miljoen euro op te brengen.

Uiterst zeldzaam 

Deze Ferrari 625 TRC is een zeldzaam stuk. En ik wik mijn woorden: er werden slechts twee exemplaren gebouwd. Dit exemplaar heeft een bekende voorgeschiedenis. Hij werd geëxporteerd naar de Verenigde Staten en was eigendom van John von Neumann, een concessiehouder aan de westkust gespecialiseerd in Europese sportwagens zoals Porsche en natuurlijk Ferrari.

0680 MDTR

Behalve die commerciële activiteiten had John von Neumann een buitengewone internationale carrière als autoracer. Deze Ferrari was één van zijn meest opmerkelijke wagens. De auto met chassisnummer 0680 MDTR behaalde eerst overwinningen in Europa: de Ferrari reed zijn eerste wedstrijd in Oostenrijk, waar hij zijn categorie won in een klimwedstrijd. Daarna ging de auto naar Zwitserland, om daar op de ingeslagen weg voort te gaan.

Terug naar Verenigde Staten

De mooie, grijze Ferrari keerde eind 1957 terug naar de Verenigde Staten, waar hij uitgerust werd met een voorruit uit één stuk en een metalen tonneaucover. De overwinningen volgden elkaar op in een voor de concurrentie verschroeiend tempo. John was niet de enige bestuurder, ook zijn dochter Josie kende succes.

Chevy-V8

John scheidde en werd verplicht om zijn concessie te verkopen en afscheid te nemen van zijn Ferrari 625 TRC. De auto werd zonder motor verkocht aan een zekere Stan Sugarman, die een Chevrolet-V8 en een vierversnellingsbak van Borg-Warner installeerde. Heiligschennis!

V12 van het huis

De Ferrari werd tussen 1969 en 1981 herhaaldelijk doorverkocht en kwam uiteindelijk in de handen van zijn huidige eigenaar. Tussen 1982 en 1983 werd de auto gerestaureerd, in het rood geverfd en uitgerust met een Ferrari-V12 met de specificaties van de Testa Rossa. Daarna nam hij deel aan talrijke historische wedstrijden, met veel overwinningen.

En de motor?

De Ferrari-V12 die momenteel onder de motorkap ligt levert ongeveer 320 paarden en een magische, opwindende klank waar je hele lichaam kippenvel van krijgt. Maar het is dus niet de originele motor, want deze Ferrari werd geboren met een van de zeldzame viercilinders die het merk ooit gebouwd heeft.

Laten we nog even over deze motor met een cilinderinhoud van 2,5 liter spreken. Net als het chassis kende hij een interessante carrière en werd hij in de Formule 1 onder de motorkap van een Cooper geplaatst.

Zijn toekomst?

De nieuwe koper heeft de keuze: genieten van de auto zoals hij nu is, met de sensationele V12, of terugkeren naar de originele configuratie met de viercilinder, een grijze koetswerkkleur en een dubbele voorruit. 

Het maakt niet uit. We hopen alleen dat de nieuwe eigenaar de auto niet verstopt in een grot, hopend op een mooie winst over enkele jaren.