De toekomstige supercar van Porsche rijdt al op de weg. Loop nog niet meteen naar de dichtstbijzijnde dealer, want deze schoonheid onthult zijn charmes pas eind 2013. Dat geeft de ingenieurs nog wat tijd om hun vondsten uit te proberen.
Beetje meer uitleg
De prototypes van de 918 Spyder steken in een elegant kleedje dat herinnert aan de mythische 917-modellen, racewagens die midden jaren zeventig veel overwinningen boekten. Onder die retrovermomming schuilt avant-gardistische technologie: de 4.6 V8-benzinemotor ontwikkelt 570 pk (zonder turbo) en wordt gekoppeld aan twee elektromotoren die samen 770 paarden leveren.
Precies op dat punt werken de ingenieurs vandaag nog: de interactie tussen de drie motoren (de verbrandingsmotor en de twee elektrische eenheden aan de voor- en achteras).
Avant-garde
Dat is niet hun enige bezigheid. Behalve de motorontwikkeling, werkt Porsche ook aan de actieve aerodynamica, de uitlaten die naar boven gericht zijn en de meesturende achteras. Een van de grote technologische vooruitgangen van dit model schuilt in de bouw van de auto: het gaat om een monocoque in kunststof verstevigd met koolstofvezel. Dat is een primeur.
Enkele cijfers
De 918 Spyder is een hybride die op het stopcontact zijn batterijen oplaadt en in elektrische modus een autonomie van meer dan 25 km en een topsnelheid in de buurt van 125 km/u haalt. Het gemiddelde verbruik schommelt rond 3 l/100 km met een uitstoot van 70 g CO2/km.
In hybridemodus wordt de grens van 325 km/u overschreden en vraagt 0 tot 100 km/u minder dan 3 seconden.