Van de bovenste plank

Toen de huidige Z4 verscheen, was het publiek meteen opgetogen: zijn elegante en sportieve kleedje was geen machodemonstratie meer en straalde dynamiek uit. Hetzelfde geldt voor het onderstel, veel comfortabeler dan we gewoon waren van de kurkdroge vorige Z4. Sportief, elegant en eindelijk ook comfortabel: de Z4 slaagde erin om alles en iedereen te bekoren.

Of toch bijna. Terwijl de Z3 en de vorige Z4 beschikbaar waren in een verbluffende M-variant, verpestte BMW de sfeer door aan te kondigen dat deze Z4 niet onder handen zou genomen worden door de Motorsport-afdeling. Des te meer een teleurstelling omdat er veel sportief potentieel aanwezig was. Van de sDrive35i met 306 paarden kregen we al het water in onze mond.

Een s extra

En toen kwam deze sDrive35is, met een kleine s extra aan het einde van zijn naam die heel wat doet veronderstellen. Velen beschouwen hem als het puzzelstuk dat nog ontbrak, een M-versie die zich niet zo durft te noemen. De M ontbreekt in de naam en de algemene look ziet er niet opgeblazen uit (we tellen nog altijd slechts twee uitlaten), maar onderhuids kreeg deze schone een behandeling die niet zou misstaan op de grote sportievelingen van het merk.

Meesterwerk

Is de sDrive35is bijna helemaal een M? Het volstaat om onder de motorkap te kijken om je daarvan te vergewissen. De motor heeft dezelfde eigenschappen als de 1-Serie M Coupé! Dat zegt alles… De drieliter zescilinder-in-lijn wordt gevoed door twee turbo’s. Het vermogen bedraagt 340 pk en het koppel 450 Nm bij 1.400 tr/min of zelfs 500 Nm in overboost. Tot slot werd de uitlaat uitgerust met speciale kleppen voor een muzikale klank, daar komen we dadelijk op terug.

Een M op alle vlakken

De Z4 met extra vitamines krijgt hulp van het M Sports Package en de adaptieve M-ophanging om het vermogen op het asfalt over te brengen. De 10 mm verlaagde ophanging verbetert de doeltreffendheid zonder het comfort te verstoren. Het beste van twee werelden, kortom. En met nog een extraatje: het M-pakket voegt een diffuser toe en verbetert de stroomlijn, wat zorgt voor een meer onderscheidende look.

Geel

Met zo’n koetswerkkleur is het behoorlijk moeilijk om onze testauto als een viriele bolide te zien… Onze Z4 was even geel als een paardenbloem in het voorjaar. Of je ervan houdt of niet, je moet toegeven dat deze kleur de gespierde rondingen van deze schoonheid mooi in de verf zet.

Te veel geel?

Het interieur ziet er al even pittoresk uit. Het geel keert terug op de deurpanelen, de stiksels van de boordplank en zelfs de kunststoffen. Je moet ervan houden… We vragen ons wel af waar je in deze roadster met gesloten, strenge sfeer nog plaats vindt om je zakken te legen. De opbergruimtes zijn eerder mager.

Terwijl de uitrusting op een hoog niveau staat, kunnen we dat niet zeggen van de afwerking. Bepaalde kunststoffen lijken onwaardig voor deze prijsklasse en de Mercedes SLK maakt op dat vlak een betere indruk.

Zwaar gebrul

Het is tijd om deze kanarie te starten. Als er één domein is waarop de nochtans ook erg opwindende SLK 350 niet kan rivaliseren, dan is het wel het motorgeluid. De koudstart van de Z4 lokt een zwaar, krachtig en suggestief gebrul uit. Hij klinkt eerder als een grote carnivoor met honger dan als een nietig vogeltje. Dat geeft alvast veel zin om te rijden! De versnellingsbak schakelt standaard automatisch en heeft twee koppelingen en zeven versnellingen.

Op de weg

Tijdens de eerste meters is het even wennen aan de lange motorkap die het zicht wat hindert. Voorts rijdt de Z4 even gemakkelijk als een basis-1-Serie. De tijd waarin sportwagens nog een fysieke inspanning vroegen naargelang het aantal paarden dat onder de motorkap, is gepasseerd. 
Het zware uitlaatgeluid spoort je aan om de radio te vergeten, zo opwindend klinkt de motor. Wanneer je je voet van het gaspedaal licht, zijn enkele kleine plofgeluiden te horen. Je geraakt bijna in extase! Drie rijprogramma’s worden aangeboden: Normal, Sport en Sport+. De eerste modus garandeert een opmerkelijk ophangingscomfort en maakt het mogelijk om lange trajecten af te leggen.

Het juiste schoeisel kiezen

Met een omgevingstemperatuur van meer dan 10 °C leken de winterbanden van ons testexemplaar niet echt op hun gemak. De gebrekkige tractie en de grip die snel verdwijnt, temperen de verwachtingen van enthousiaste bestuurders. Een zeer sportieve rijstijl vermijd je dus beter: het ESP-lampje knippert als een stroboscoop waardoor de remmen al snel vermoeid geraken door al hun pogingen om de auto op het rechte pad te houden. Het onderstel werd nochtans onder een gunstig gesternte geboren. Met geschikte banden begint de rechtervoet ongetwijfeld al te tintelen bij de eerste bochtige weg.

De normale modus lijkt ons veel te soepel en de bewegingen van de ophanging schaden de rijprecisie. De modus Sport+ is dan weer te strak voor onze wegen. Rest nog de Sport-modus, die ook strak is maar een zekere doeltreffendheid garandeert op biljartvlakke wegen. Het evenwichtig is echt meesterlijk. Op hobbelige wegen verliest de doeltreffendheid echter enkele pluimen. Niets zorgwekkend, het blijft plezierig.

Helse motor

Een zescilinder-in-lijn van BMW, beste lezers, moet je in de toeren jagen. Dat is toch wat ik altijd geleerd heb. Maar het klopt niet. Voortaan drukt deze grote zescilinder, geholpen door twee turbo’s, zich al uit bij de laagste toerentallen. Om vlot vooruit te geraken, moet je niet meer dan 3.500 tr/min halen. De motor heeft nochtans geen schrik om tot 7.000 tr/min te klimmen. Zijn zwaar gebrul wordt dan vreemd genoeg meer ingetogen maar ook schril.   

De versnellingsbak is een mooie partner. Snel, zacht en relatief intelligent: hij heeft alles. De schakelpaletten aan het stuur zijn praktisch in gebruik en worden aangevuld met een logische schakelhendel ( trekken om op te schakelen). Ons testexemplaar kampte echter met een probleempje aan de paletten, want ze weigerden soms te gehoorzamen.  

Prijs

Het is zover: je bent helemaal gevallen voor deze Z4 die zichzelf geen M wil noemen. Voorzie dan maar 58.750 euro. Een stevige prijs, maar (deze uitzondering bevestigt de regel) de uitrusting is navenant: elektronische klimaatregeling, verwarmde sportzetels, een windschot, een snelheidsregelaar, leder, lichtmetalen 18-duimsvelgen, xenonlampen, … We betreuren alleen de afwezigheid van antiverblindingsspiegels in de standaarduitrusting (beschikbaar als optie), net als enkele kleine prullen. 

Een Porsche Boxster S kost 3.000 euro extra en is standaard minder goed uitgerust. Daar staat een prestigieus merklogo en een fabelachtig, evenwichtig weggedrag tegenover. En dan is er nog de eeuwige uitdager Nissan 370Z Roadster, bijna even krachtig als de Z4 maar 10.000 euro goedkoper. In dit segment spreekt echter vooral het hart…

Het verbruik van de Z4 blijft redelijk: ongeveer 12 l/100 km met een vrij sportieve rijstijl, een waarde die nog kan dalen met een lichte rechtervoet.

Conclusie

Lang nadat ik de sleutels had teruggegeven, hield het gezang van de zescilinder me ’s nachts nog wakker. De krachtige en charismatische melodie draagt veel bij tot de aantrekkelijke persoonlijkheid van deze roadster. We hadden hem graag nog iets snediger gewild op de weg en een handgeschakelde versnellingsbak zou leuk zijn om mee te spelen, maar in zijn huidige vorm is deze Z4 een auto die je perfect dagelijks kunt gebruiken.   

Als doeltreffendheid voor jou het devies is, kijk dan naar de nieuwe Porsche Boxster. Ben je gevoelig voor de nostalgie van de Britse roadsters met een brullende zescilinder-in-lijn onder een lange motorkap, dan zal deze Z4 je zeker charmeren. Een tochtje met de haren in de wind is leuk en helemaal bij de tijd.