Neen, dit is zeker niet de mooiste Ferrari. Je moet al heel slecht zien om de Ferrari 340 Mexico Coupé als mooiste creatie uit Maranello te beschouwen. Deze vreemde auto, getekend door Vignale, ging nochtans voor meer dan drie miljoen euro onder de hamer op een veiling in de Verenigde Staten.
Duivels
Elegant kunnen we de 340 Mexico niet noemen, maar hij heeft wel een stoere blik die klaar lijkt voor de strijd. Het is een ruwe diamant met een dreigende voorkant waarin de koplampen wat verdrinken in het midden van de prominente voorvleugels. Deze aparte stijl heeft ten minste de verdienste persoonlijkheid uit te stralen en past bij het karakter van dit weelde beest. Onder de motorkap brult immers een 4.1 V12 die 280 pk overbrengt via een manuele vijfversnellingsbak.
Deze herculische motor werd gekoppeld aan een archaïsche ophanging, banden met een belachelijke grootte en een remsysteem dat die naam niet waard is. Je begrijpt welke heroïsche taak de piloten van die tijd moesten opknappen.
Palmares
De 340 Mexico Coupé werd gebouwd bij Vignale en verliet in 1952 de fabriek om ingezet te worden in de Carrera Panamericana, één van de meest dodelijke races met een lengte van meer dan drieduizend kilometer over de meest extreme wegen van het Amerikaanse continent. De coupé eindigde eervol op de derde plaats in het algemene klassement. Het ging zelfs om de eerste officiële Ferrari in het klassement. Achter het stuur zaten twee vliegende piloten: Luigi Chinetti en Jean Lucas. Later nam de Italiaanse bolide deel aan de 12 uren van Reims (en moest opgeven) en de 12 uren van Pescara.
Begin 1954 werd de auto verkocht in de Verenigde Staten en ingezet in races en elegantiewedstrijden. Daarna zou de Ferrari doorverkocht zijn aan een advocaat (voor amper 3.500 dollar!) die de auto cadeau deed aan zijn vrouw. Niet zo'n goed idee, want de auto werd bijna onmiddellijk doorverkocht aan een verzamelaar die hem bijna tien jaar bewaarde. In 1979 werd een zekere Larry Micklin de eigenaar. Mocht die naam je niets zeggen, deze meneer is de oprichter van de Ferrari-club in de Verenigde Staten en een groot ontwerper van General Motors.
32 jaar later staat de 340 Mexico Coupé opnieuw te koop. Zijn palmares en zeldzaamheid (er werden maar drie stuks gebouwd) hebben de waarde flink omhoog gestuwd. Met 3,1 miljoen euro is de 340 Mexico even duur als drie Bugatti Veyrons.