20210401110928mercedesamghybrid.jpg

AMG, de sportieve afdeling van Mercedes, moet zich aan de nieuwe ecologische realiteit aanpassen. In de meest compacte modellen van het toekomstige Mercedes-aanbod zullen sportievelingen van AMG hun V8 inruilen voor een geëlektrificeerde turboviercilinder. Dat is onder meer het geval in de toekomstige C-Klasse. In de grotere modellen blijft de V8 echter wel actueel, zo belooft AMG, ook weer dankzij plug-inhybride techniek.

Hybrid Performance

20210401110851mercedesamghybrid.jpg

De nieuwe filosofie van Mercedes-AMG heet “Hybrid Performance” en combineert een AMG-motor (met acht of vier cilinders) met een elektromotor die in de achteras is ondergebracht. Die laatste ontwikkelt afhankelijk van het model tot 150 kW (204 pk) en 320 Nm aan koppel en wordt gekoppeld aan een tweetrapsversnellingsbak en een actief sperdifferentieel.

Meer dan 816 pk

In toekomstige hybride AMG’s met viercilinder zal de tweeliter met elektrische turbo “meer dan 330 kW” (450 pk) ontwikkelen. Dankzij de elektromotor van 150 kW (204 pk) komt hij aan een vermogen “waarmee hij de prestaties overtreft van vergelijkbare modellen met V8 en zonder hybride ondersteuning”.

20210401110850mercedesamghybrid.jpg

Voor de toekomstige hybride varianten met V8 belooft Mercedes-AMG een vermogen van “meer dan 600 kW (816 pk) en een systeemkoppel van meer dan 1.000 Nm”.

AMG gaat ‘uitstootvrij’

Verder belooft AMG dat zijn eerste ‘uitstootvrije’ modellen naderen. De lancering van de eerste elektrische AMG’s op basis van de jongste Mercedes EQ-modellen is nog voor dit jaar gepland. Deze eerste AMG’s die geen fossiele brandstoffen meer verstoken worden uitgerust met een batterij van 400 volt en twee elektromotoren die een vierwielaandrijving met variabele koppelverdeling geven. Qua prestaties belooft Mercedes-AMG een sprint van 0 naar 100 km/u “in veel minder dan 4,0 seconden” en een topsnelheid van 250 km/u.

20210401110852mercedesamghybrid.jpg