De G 65 is trouwens niet zomaar een nicheproduct voor Mercedes-AMG: wereldwijd is meer dan 1 op 3 verkochte G's door AMG-bewerkt. Wie een Final Edition wil, zal er echter snel bij moeten zijn: de productie is vastgelegd op 65 exemplaren wereldwijd.

1.000 Nm!

Onder de kap wijzigt er niets in deze Final Edition. Gelukkig maar, want we zien niet hoe Mercedes-AMG nog meer uit de kolossale 6.0 V12 biturbo kan halen. Kijk zelf maar: 630 pk en een monsterkoppel van 1.000 Nm zorgen voor een sprint naar 100 km/u in 5,3 seconden en een (begrensde) topsnelheid van 230 km/u. Niet slecht voor een SUV met de aerodynamica van een flatgebouw. Over het verbruik lossen de Duitsers wijselijk niets…

Brons

Herkennen doe je de Mercedes-AMG G 65 Final Edition aan zijn bronzen 21-duimsvelgen met zilveren remklauwen. De bronzen accenten komen doorheen het koetswerk terug: in de bumpers, op de spiegelkappen en rond het radiatorrooster. Datzelfde radiatorrooster is in matzwart afgewerkt, net als de uitlaat. De afdekking van het reservewiel krijgt een glanzend zwarte behandeling. In het interieur maakt Affalterbach gebruik van zwart nappaleder met bruine stiksels, en sieren koolstofvezel inzetstukken met bronzen accenten de cabine.

Wie een van de 65 exemplaren wil, moet bereid zijn om € 310.233 neer te leggen. Althans, dat is de prijs die Mercedes-AMG in Duitsland opgeeft. Hoeveel hij bij ons kost, is nog niet bekend…